Stad skipstunnel ut på anbud i oktober
– Vi er snart i mål med reguleringsplaner og konkurransedokumenter og ser for oss å lyse ut anbudet for byggingen av Stad skipstunnel i oktober, sier prosjektleder for Stad skipstunnel Terje Skjeppestad. Om alt går som det skal kan det bli byggestart mot slutten av 2025.
De siste ukene har Kystverkets prosjektgruppe jobbet intenst med å sluttføre alt av dokumenter og dokumentasjon før byggingen av Stad skipstunnel kan sendes ut på anbud.
– Vi har tatt en totalgjennomgang av konkurransegrunnlaget, med alle vedlegg. Vi har fått ferdigstilt de fleste dokumenter, samtidig som vi har avdekket eventuelle kapitler og tekst der vi må gjøre justeringer, sier prosjektleder Terje Skjeppestad i en pressemelding publisert på Kystverket.no.
I rute
Det nærmer seg med andre ord en utlysning av kontrakten for å bygge verdens første skipstunnel. Prosjektet skal lyses ut som en totalentreprise med fast pris, anskaffet etter en konkurranse med forhandlinger.
Under Arendalsuka i midten av august slapp kystdirektør Einar Vik Arset nyheten om at en anbudsutlysning kan være rett rundt hjørnet.
Les mer her:
-
Byggingen av Stad skipstunnel sendt ut på anbud
-
Kystverket skal samarbeide med Vegvesenet om Stad skipstunnel
-
Sjøsikkerhet og beredskap er en viktig faktor
-
Stad Skipstunnel: – Et politisk kinderegg som oppfyller mer enn tre valgløfter
-
Skal bistå Kystverket i bygging av skipstunnel
-
Setter av 34,2 milliarder til sjøtransport, havner og farleder.
-
Ope brev til stortingspolitikere i regjeringspartiene og SV
-
Startar anbodskonkurranse for Stad skipstunnel
-
NRK: Stad Skipstunnel skal ut på anbod
-
Opprop fra næringslivet: Få Stad skipstunnel ut i markedet!
– Kystverket er i rute til byggestart og vi planlegger for anbudsutlysning i oktober, sa kystdirektøren.
Før Kystverket kan gå ut med anbudet må også alt av reguleringsplaner i forbindelse med skipstunnelen være godkjent.
– Dette har vært et omfattende arbeid som innbefatter (lokal)demokratiske prosesser, der spesielt Vestland fylkeskommune og Statsforvalteren i Vestland har hatt innspill og innsigelser. Men etter konstruktiv dialog med alle parter får vi nå lukket disse, slik at kommunestyret i Stad kan få godkjent reguleringsplanene på et kommunestyremøte i slutten av september, sier Skjeppestad.
Anbud i oktober
Dermed ligger mye til rette for at byggingen av stad skipstunnel kan legges ut på anbud i Doffin (den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser) i oktober. Anbudsprosessen tar vanligvis opptil ett år.
– Først skal vi ha en prekvalifisering som tar ca. tre måneder. Deretter inviteres en knippe leverandører med til å levere tilbud, som vi evaluerer og forhandler om – gjerne i flere runder. Denne fasen tar erfaringsmessig seks til ni måneder, sier Skjeppestad.
Om alt går etter planen kan det bli kontraktsignering med en hovedentreprenør høsten 2025, og byggestart ved årskiftet 2025/2026.
Og hvor lang er byggetiden?
– Våre estimater viser at skipstunnelen har en byggetid på i underkant av fem år. Det vil si fra signering av kontrakten til ferdig overlevering. Men dette er det opp til entreprenøren å planlegge, sier Skjeppestad.
Viktig milepæl
Det må understrekes at tilbudet Kystverket får inn fra en totalentreprenør for byggingen av skipstunnelen må ligge innenfor den totale kostnadsrammen for prosjektet på 5,060 milliarder kroner, som Stortinget har vedtatt. Dersom det ikke kommer inn tilbud innenfor den vedtatte kostnadsrammen, må eventuelt en ny kostnadsramme vedtas av Stortinget.
At kontrakten for byggingen av Stad skipstunnel nå kommer ut på anbud er ifølge pressemeldingen en viktig milepæl i prosjektet.
– Det meste vi har jobbet med til nå har vært delprosjekter og aksjoner fram mot anbudsutlysning. En slik tunnel har aldri vært bygget før så den tekniske dokumentasjonen, som handler om hvordan skipstunnelen skal bygges, inkludert tekniske installasjoner, har vært krevende. Samtidig har det vært et omfattende og tidkrevende arbeid med planprosesser, grunnerverv og gjenbruk av steinmasser, og ikke minst arbeid med å redusere risiko- og kostnader i prosjektet. Dette tar tid og jeg vil hevde at vi har jobbet godt og effektivt i prosjektteamet siden vi fikk oppdraget om å bygge Stad skipstunnel i 2021, sier Skjeppestad.