Les også:
-
Har vi glemt sjøveien?
Hvorfor glemmer vi havet? Når et leirras kan lamme jernbanen og stenge E6 i ukevis, burde vi, som et land bygget langs kysten, se mot sjøveien for å løse transportutfordringene, skriver Are Gråthen fra Samskip i dette innlegget.
-
Stortinget må holde kursen på Stad
Næringslivet på kysten stiller seg bak det økende kravet om at Stad skipstunnel må realiseres – nå. Anbudene er levert. Planene er klare. Stortinget har allerede vedtatt bygging. Nå må politikerne holde kursen og sørge for at prosjektet faktisk blir gjennomført.
-
Politisk handling no – for arbeidsplassar, beredskap og grøn omstilling
Dei norske verfta har samla seg om ein felles appell. Med rett politisk støtte kan vi sikre tusenvis av arbeidsplassar langs kysten, styrke nasjonal beredskap og ta ei leiande rolle i den grøne maritime omstillinga. Oppropet er støtta av bransjeorganisasjonane Norske Skipsverft og Norsk Industri Maritim.
-
Stor interesse for maritim kjernekraft-konferanse
Den 17. juni samlet ledende aktører innen maritim industri, forskning og energiteknologi seg i Ålesund for 2025 International Conference on Nuclear Propulsion for Shipping.
-
Kjernekraft på sjøen – forsikringsbransjen har en stor jobb foran seg
Shipping står for omtrent tre prosent av verdens klimagassutslipp. Uten betydelige tiltak kan dette tallet stige til 10 prosent innen 2050. Kjernekraft som drivstoff kan være et av svarene på disse utfordringene.
-
Målet er null omkomne
Det var med sorg vi mottok årets første dødsbudskap fra et norsk næringsfartøy 21. februar. Sjøen er Norges farligste arbeidsplass. Særlig for fiskere, som Ole Peder Eikvik var.
-
– Autonome fartøy vil endre maritim belysning
Autonome skip vil endevende maritim sektor på liknende vis som Netflix påvirket videobutikkene i sin tid. Men behovet for kvalitetsbelysning vil ikke forsvinne av den grunn, skriver Tommy Stranden i Glamox i dette innlegget.
-
Kunnskapshullet kommer fra regjeringen
Det er interessant at Hans Sande i et innlegg presenterer en virkelighetsforståelse som er helt motsatt av hva regjeringen selv har konkludert med.
-
Avdekker en bekymringsverdig mangel på forståelse
Sveinung Stensland (H) har nylig sendt et skriftlig spørsmål til fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, hvor han etterspør konsekvensene av norske lønnsvilkår i norske farvann. Dette innspillet avdekker en bekymringsverdig mangel på forståelse for hva som utgjør innenriksfarten i Norge.
-
Alle mann – og kvinner – på dekk!
Norge er en stormakt på havet. Grunnen til det er først og fremst vår langstrakte kyst og store havområder. Men den viktigste ressursen er, og har alltid vært, tilgang på god arbeidskraft, skriver fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss i forbindelse med kvinnedagen.