Les også:
-
Dobbel CO₂-beskatning truer norske arbeidsplasser og beredskap
Norge er eneste land i Europa som lar skip betale både nasjonal CO₂-avgift og EU ETS-kvoter for samme utslipp. Resultatet er en politikk som straffer norske sjøfolk og rederier, uten at klimaet vinner, skriver Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund
-
Ber Norge vise vei
I et åpent brev til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen ber Bellona og Clean Arctic Alliance om å sende inn et konkret forslag til IMO før fristen 5. desember 2025, og aktivt jobbe for at bruk av polar fuel blir et krav i Arktis
-
– Med norsk flagg seglar du aldri åleine
Når eit skip fører norsk flagg, veit verda at både mannskap og tryggleik held høg kvalitet, og at miljøet er ivareteke. – Mi ambisjon er at Noreg skal bli verdas beste sjøfartsadministrasjon, skriv sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim i denne kronikken.
-
Utforsker kjernekraft til sjøs
Breeze Ship Design tror atomkraft kan bli en del av nullutslippsløsningen for de største skipene. Nå utvikler selskapet et konkret konsept for en internasjonal deepsea-kunde.
-
Når anbud hemmer innovasjon
Dagens anbudsstyrte teknologikappløp svekker elektrifiseringen av hurtigbåter – og risikerer å undergrave tilliten til hele satsingen, skriver Espen Larsen-Hakkebo i denne kronikken.
-
Holder sjøfolkene og rederiene for narr
Forslaget til statsbudsjett ble lagt frem av finansminister Jens Stoltenberg (Ap) onsdag formiddag. Det inneholdt en reell nedgang i nettolønnsordningen. En nedgang som svekker Norges sikkerhet.
-
Kystens tillit til myndighetene er brutt
Statsminister Jonas Gahr Støre har rett i ett utsagn; mange er skuffet; – alle de som har sett frem til alt det positive som realiseringen av Stad skipstunnel ville føre med seg. Men for de fleste med tilknytning til Vestlandet og maritim virksomhet i sin videste forstand er ordet skuffet altfor svakt. Vantro og sinne er ord som passer bedre etter Statsministerens budsjettlekkasje.
-
Hva er det regjeringen egentlig snur fra?
Regjeringen foreslår å legge Stad skipstunnel på is. Men hva er det de egentlig sier nei til? Ikke et urealistisk luftslott, men et ferdig planlagt, stortingsvedtatt og bredt forankret prosjekt – med hele kysten og næringslivet i ryggen, skriver Tommy Sperre i dette innlegget.
-
Mageplask fra regjeringen
Regjeringen har bestemt seg for å stoppe Stad skipstunnel i neste års statsbudsjett. Det er ikke noe annet enn et enormt mageplask.
-
- Vis respekt for ferjearbeidarane
Dei ansatte på ferjene gjer ein viktig jobb under krevjande forhold. Likevel opplever nokre av dei truslar og trakassering frå passasjerar. Dette er uakseptabelt – dei fortener respekt, ikkje kjeft, skriv Sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.