Les også:
-
Vard går inn i kjernekraft
Vard har blitt partner i Nemo - en ny bransjeforening for maritim kjernekraft.
-
Tør regjeringspartiene støtte egne valgløfter?
Om ikke regjeringen evner å stanse svekkingen av nettolønnsordningen, står vi i fare for å miste enormt med arbeidskraft og maritim kompetanse som er bygd opp langs Norskekysten over mange år, skriver stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad (FrP) i dette innlegget.
-
Han snakker om kjernekraft på inn- og utpust
-
- Sterke kvinner baner vei for likestilling på sjøen
Vi lever i ett av verdens rikeste og mest likestilte land. Men fortsatt deltar ikke kvinner i deler av arbeidslivet på linje med menn. Kun 1 av 10 som jobber på sjøen er kvinner. Det er en vesentlig utfordring for næringen.
-
Vi må snakke om helse
Å jobbe på sjøen fører med seg en del helseutfordringer. Som de fleste vet er det et av de farligste yrkene man kan ha.
-
Ikke gitt at havvind-eventyret vil lykkes
- Det er nesten utrolig å lese at to direktører i DNV mener at “havvind er et nytt vinnerlodd”, sier Jonny Hesthammer.
-
Skatt er et middel, ikke et mål
Rederiforbundet støtter Huitfeldts initiativ, men høyttenkning må erstattes med handling!
-
– Vi lever i en farlig verden
Den maritime næringen står i en beredskapssituasjon som den siste tiden har eskalert, og som vil kreve betydelige ressurser og kompetanse framover. Dette var bakteppet for årets første Flaggfrokost, med statsråden blant deltakerne.
-
Det må stilles strengere miljøkrav i neste kystruteanbud
Ada Martine Jacobsen i Maritme CleanTech skriver i et leserinnlegg i Bergens Tidene 2. desember at "Verdens vakreste sjøreise må også bli den grønneste". Havila Kystrutens administrerende direktør Bent Martini følger opp med dette innlegget:
-
- 2035 er beslutningsåret for kjernekraft, ikke 2023
Rapporten “Kjernekraft i Norge” av Rystad Energy ble presentert under seminaret “Har kjernekraft en fremtid i Norge?” - et samarbeid mellom NHO, Norsk Industri og Fornybar Norge 27. november. Der kom det tydelig frem at kjernekraft ikke er aktuelt for Norge - i alle fall ikke før år 2050.