Les også:
-
Når anbud hemmer innovasjon
Dagens anbudsstyrte teknologikappløp svekker elektrifiseringen av hurtigbåter – og risikerer å undergrave tilliten til hele satsingen, skriver Espen Larsen-Hakkebo i denne kronikken.
-
Holder sjøfolkene og rederiene for narr
Forslaget til statsbudsjett ble lagt frem av finansminister Jens Stoltenberg (Ap) onsdag formiddag. Det inneholdt en reell nedgang i nettolønnsordningen. En nedgang som svekker Norges sikkerhet.
-
Kystens tillit til myndighetene er brutt
Statsminister Jonas Gahr Støre har rett i ett utsagn; mange er skuffet; – alle de som har sett frem til alt det positive som realiseringen av Stad skipstunnel ville føre med seg. Men for de fleste med tilknytning til Vestlandet og maritim virksomhet i sin videste forstand er ordet skuffet altfor svakt. Vantro og sinne er ord som passer bedre etter Statsministerens budsjettlekkasje.
-
Hva er det regjeringen egentlig snur fra?
Regjeringen foreslår å legge Stad skipstunnel på is. Men hva er det de egentlig sier nei til? Ikke et urealistisk luftslott, men et ferdig planlagt, stortingsvedtatt og bredt forankret prosjekt – med hele kysten og næringslivet i ryggen, skriver Tommy Sperre i dette innlegget.
-
Mageplask fra regjeringen
Regjeringen har bestemt seg for å stoppe Stad skipstunnel i neste års statsbudsjett. Det er ikke noe annet enn et enormt mageplask.
-
- Vis respekt for ferjearbeidarane
Dei ansatte på ferjene gjer ein viktig jobb under krevjande forhold. Likevel opplever nokre av dei truslar og trakassering frå passasjerar. Dette er uakseptabelt – dei fortener respekt, ikkje kjeft, skriv Sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
-
Har vi glemt sjøveien?
Hvorfor glemmer vi havet? Når et leirras kan lamme jernbanen og stenge E6 i ukevis, burde vi, som et land bygget langs kysten, se mot sjøveien for å løse transportutfordringene, skriver Are Gråthen fra Samskip i dette innlegget.
-
Stortinget må holde kursen på Stad
Næringslivet på kysten stiller seg bak det økende kravet om at Stad skipstunnel må realiseres – nå. Anbudene er levert. Planene er klare. Stortinget har allerede vedtatt bygging. Nå må politikerne holde kursen og sørge for at prosjektet faktisk blir gjennomført.
-
Politisk handling no – for arbeidsplassar, beredskap og grøn omstilling
Dei norske verfta har samla seg om ein felles appell. Med rett politisk støtte kan vi sikre tusenvis av arbeidsplassar langs kysten, styrke nasjonal beredskap og ta ei leiande rolle i den grøne maritime omstillinga. Oppropet er støtta av bransjeorganisasjonane Norske Skipsverft og Norsk Industri Maritim.
-
Stor interesse for maritim kjernekraft-konferanse
Den 17. juni samlet ledende aktører innen maritim industri, forskning og energiteknologi seg i Ålesund for 2025 International Conference on Nuclear Propulsion for Shipping.