Les også:
-
Målet er null omkomne
Det var med sorg vi mottok årets første dødsbudskap fra et norsk næringsfartøy 21. februar. Sjøen er Norges farligste arbeidsplass. Særlig for fiskere, som Ole Peder Eikvik var.
-
– Autonome fartøy vil endre maritim belysning
Autonome skip vil endevende maritim sektor på liknende vis som Netflix påvirket videobutikkene i sin tid. Men behovet for kvalitetsbelysning vil ikke forsvinne av den grunn, skriver Tommy Stranden i Glamox i dette innlegget.
-
Kunnskapshullet kommer fra regjeringen
Det er interessant at Hans Sande i et innlegg presenterer en virkelighetsforståelse som er helt motsatt av hva regjeringen selv har konkludert med.
-
Avdekker en bekymringsverdig mangel på forståelse
Sveinung Stensland (H) har nylig sendt et skriftlig spørsmål til fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, hvor han etterspør konsekvensene av norske lønnsvilkår i norske farvann. Dette innspillet avdekker en bekymringsverdig mangel på forståelse for hva som utgjør innenriksfarten i Norge.
-
Alle mann – og kvinner – på dekk!
Norge er en stormakt på havet. Grunnen til det er først og fremst vår langstrakte kyst og store havområder. Men den viktigste ressursen er, og har alltid vært, tilgang på god arbeidskraft, skriver fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss i forbindelse med kvinnedagen.
-
Norske rederier underlegges helikopterselskapenes selvpålagte krav
Rederiene har i mange år måttet benytte seg av helikopterselskapenes underleverandører, og til og med stått for kostnadene, skriver Finn Thirud i denne kronikken.
-
– Det er ikke alt vi er helt enig om i rapporten
Vår arbeidsbåt MS «Maya» gikk dessverre tapt 15. februar i fjor under utførelse av et slepeoppdrag.
-
Norsk kjernekraft kan revolusjonere skipsfarten
Sjøfarten står i dag for tre prosent av de globale klimagassutslippene, og endringene har vært minimale i årevis.
-
Retter blikket mot kjernekraft
I februar retter GCE Blue Maritime Cluster fokus mot alternative energibærere, energieffektivisering og teknologi.
-
– Det er ikkje nynorsk som redder norsk verftsindustri
Eg elskar nynorsk. Sjølv om eg ikkje brukar nynorsk til dagleg, er eg medlem av mållaget og opptatt av å verne om skriftspråket.