
Kjernekraft på sjøen – forsikringsbransjen har en stor jobb foran seg
Shipping står for omtrent tre prosent av verdens klimagassutslipp. Uten betydelige tiltak kan dette tallet stige til 10 prosent innen 2050. Kjernekraft som drivstoff kan være et av svarene på disse utfordringene.
I løpet av det kommende tiåret vil trolig de første prosjektene stå klare, men kan by på store utfordringer for forsikringsbransjen.
Forsikringsmeglerne (Norske Forsikringsmegleres Forening) satte dette viktige temaet på dagsorden under Forsikringsmeglernes dag 2025, heter det i en pressemelding fra foreningen:
Magnus Taanevig som leder av Sjø- og energiutvalget i Forsikringsmeglerne forteller at forsikringsaktørene har en stor jobb foran seg for å etablere nye forsikringsprodukter som kan bidra til utviklingen på dette området:
– Denne utviklingen vil kunne få stor påvirkning på hvordan man tenker rundt risikoanalyse, prising og regulatoriske utfordringer, sier han.
– Som en av de mest karbonintensive sektorene globalt, er det avgjørende å finne bærekraftige løsninger for å redusere utslippene fra internasjonal skipsfart, sier Taanevig.
Lovende teknologi
-Kjernekraft er en lovende teknologi som kan revolusjonere maritim transport ved å tilby en ren og effektiv energikilde, sier Ole Christen Reistad som er seniorrådgiver innen kjernefysikk i DNV.
I forskningsmiljøene diskuteres det i dag hvor langt frem dette ligger. De fleste mener at det mest realistiske er å se de første prosjektene i løpet av de neste 10 årene.
Kjernekraft som drivstoff for skip
Kjernekraft har potensial til å erstatte fossile brensler i store skip, spesielt i segmenter som container- og dyphavsfart, der fart og rekkevidde er avgjørende:
– Ved å ta i bruk kjernekraft på sjøen kan vi oppnå nullutslipp, redusere drivstoffkostnader og øke driftseffektiviteten. Dette vil ikke bare bidra til å nå klimamålene, men kan også styrke konkurranseevnen til skipsfartsnæringen, forteller Reistad.
Norge med, men Sør-Korea lengst fremme?
Det er allerede i gang prosjekter for å se om norske aktører kan utvikle et skip med nukleær teknologi som drivstoff. Her er aktører fra både skipsfarten, industrien og forskningsmiljøene involvert.
Sør-Korea har en sterk skipsbyggingsindustri og en erfaren kjernekraftsektor, noe som gjør landet til en ideell kandidat for å utvikle kjernekraftteknologi for skip. Trolig er dette et av landene som ligger lengst fremme i dette teknologiløpet per nå.
Tre nøkkelområder som må på plass
Ole Christen Reistad trekker frem noen helt sentrale momenter som behøves for å lykkes med en kjernekraftstrategi for skipsfarten:
1. Forretningsmodeller og ansvarsfordeling: Utvikling av klare forretningsmodeller som definerer roller, ansvar og kostnader knyttet til kjernekraft i skipsfart.
2. Internasjonalt reguleringsrammeverk: Etablering av et globalt regelverk for maritim kjernekraft, med fokus på sikkerhet, kommunikasjon og cybersikkerhet.
3. Maritim kjernekraftteknologi: Utvikling av kjernekraftsystemer som dekker hele drivstoffsyklusen, fra produksjon til avhending, med høy standard for fjernovervåking og sikkerhet.
Veien videre
For å realisere kjernekraftens potensial i skipsfart, er det nødvendig med investeringer i forskning, utvikling og infrastruktur.
Samarbeid mellom offentlige og private aktører, samt internasjonalt samarbeid, vil være avgjørende for å overvinne teknologiske og regulatoriske utfordringer. Med riktig innsats kan kjernekraft bli en bærekraftig og pålitelig energikilde for fremtidens skipsfart.
Stor betydning for forsikringsmeglerbransjen:
Oppsummert: Kjernekraft på skip vil:
• Øke behovet for spesialisert risikoekspertise
• Drive frem nye forsikringsprodukter
• Utfordre eksisterende juridiske rammer
• Kreve samarbeid med statlige aktører
• Øke risiko og ansvar for både rederi og forsikringsselskap