
Kongsberg lanserer nytt maritimt system
Vanguard kombinerer bemannede og ubemannede plattformer for økt fleksibilitet og forsvarsevne.
Kongsberg Defence & Aerospace har lansert Vanguard, et nytt, modulbasert system for maritime operasjoner. Systemet kombinerer bemannede og ubemannede plattformer og skal kunne brukes til både overvåking og forsvar.
Med økende aktivitet og interesse i norske og internasjonale havområder utvikler både sivile og militære aktører nye konsepter for maritim beredskap. Kongsberg Defence & Aerospace presenterte nylig det nye systemet Vanguard, som er bygget for å kunne løse et bredt spekter av oppdrag, fra overvåking og miljøkontroll til militær avskrekking og forsvar.
Ifølge Kongsberg er Vanguard et såkalt «system av systemer», der ulike sensorer, autonome fartøy og våpenplattformer kan styres fra et vertsfartøy, enten det er et spesialbygd fartøy eller et ombygget sivilt skip. Systemet er modulært og skal kunne tilpasses ulike behov, blant annet ved hjelp av ISO-containerbaserte løsninger.
– Å sikre nasjonale interesser i et komplekst maritimt miljø krever fleksible og interoperable løsninger, sier Arild Skoge, Business Development Manager i Kongsberg Defence & Aerospace, i en uttalelse.
Kan brukes på eksisterende fartøy
Kongsberg trekker frem at Vanguard er designet med tanke på kostnadseffektivitet og fleksibilitet. I stedet for å bygge nye fartøy fra bunnen av, skal systemet kunne implementeres på eksisterende plattformer, eksempelvis offshorefartøy eller patruljeskip, som da får militær kapasitet.

Systemet bygger blant annet på HUGIN-teknologien, Kongsbergs velkjente serie med autonome undervannsfarkoster (AUV), som brukes til oppdrag som havbunnskartlegging, inspeksjon og søk etter ubåter eller miner. I tillegg kan systemet benytte både missilsystemer og luftvern, som for eksempel Naval Strike Missile (NSM) og NASAMS.
Åpen arkitektur og nasjonal tilpasning
Ifølge Kongsberg har Vanguard en åpen og nettverksbasert arkitektur som muliggjør samspill mellom ulike nasjonale og internasjonale systemer. Systemet skal være kompatibelt med både sivile og militære applikasjoner, og selskapet legger vekt på at løsningen er utviklet med tanke på nasjonal verdiskaping.
Kongsberg opplyser at Vanguard er utviklet i samarbeid med blant andre Salt Ship Design og Kongsberg Maritime, og at en stor andel av løsningene er basert på norsk teknologi. Det skal også legges til rette for at vedlikehold og videreutvikling i stor grad kan håndteres av lokal industri.
Rettet mot et internasjonalt marked
Selskapet har også inngått et samarbeid med franske Naval Group, noe som ifølge Kongsberg styrker mulighetene for internasjonal eksport. Vanguard er bygget med tanke på å kunne integreres i NATO-samarbeid og fellesoperasjoner.
– Systemet er designet for å møte både nasjonale behov og kravene fra allierte partnere, heter det i presentasjonen.
Vanguard er per i dag lansert som konsept, og Kongsberg opplyser ikke om konkrete bestillinger. Systemet inngår i en større strategi for å tilby fleksible løsninger til maritime myndigheter og forsvarssektoren i Norge og internasjonalt.