
Historisk bestilling av ammoniakk-bunkringsfartøy
For første gang er et ammoniakk-bunkringsfartøy bestilt, mens LNG fortsatt dominerer markedet.
I juli 2025 ble det registrert 28 nye bestillinger av fartøy som skal drives med alternative drivstoff, ifølge ferske tall fra DNVs Alternative Fuels Insight (AFI)-plattform. Dette er en økning fra 19 bestillinger i juni, og bekrefter det som har vært tendensen gjennom første halvår: En jevn og målrettet utvikling i markedet for lav- og nullutslippsløsninger.
Det mest bemerkelsesverdige er bestillingen av det første dedikerte bunkringsfartøyet for ammoniakk.
LNG holder stand
LNG fortsetter å være det foretrukne drivstoffet blant alternative løsninger, og sto for 22 av de 28 nye bestillingene. Hele 19 av disse gjelder containerskip, noe som understreker at dette segmentet tar en ledende rolle i overgangsfasen.
I tillegg ble det bestilt to LNG-drevne tankskip og ett forskningsfartøy.
– Eiersiden er ikke lenger i en forsøksfase. De investerer i løsninger som både er skalerbare og i tråd med regulatoriske krav fremover, sier Jason Stefanatos, Global Decarbonization Director i DNV Maritime.
Metanol med stabil fremgang
Tre nye metanoldrevne fartøy ble bestilt i juli, to bulkskip og ett offshorefartøy. Totalt er det nå registrert 43 metanol-bestillinger så langt i 2025. Metanol trekkes frem som en praktisk løsning med lavere utslipp og kjent håndtering, som kan bidra i overgangen til mer klimavennlig drift.
Ammoniakk på vei inn
To ammoniakkdrevne gasskip ble også lagt til ordreboken i juli. Samtidig ble det, for første gang, registrert en bestilling av et ammoniakk-bunkringsfartøy. Det markerer et viktig steg for utviklingen av infrastruktur rundt bruk av ammoniakk som maritimt drivstoff.
– Bestillingen er et tydelig tegn på at infrastrukturen nå begynner å tilpasses det som kan bli en viktig del av skipsfartens langsiktige drivstoffstrategier, sier Stefanatos.
Ammoniakk har lenge blitt fremhevet som et mulig nullutslippsdrivstoff, men utfordringer knyttet til sikkerhet og bunkringskapasitet har hittil bremset utviklingen.
Fortsatt forsiktig vekst
Så langt i år er det registrert over 100 LNG-bestillinger, 43 for metanol og fem for ammoniakk. For hydrogen og LPG har det vært få nye bestillinger i 2025.
Utviklingen peker mot et marked som bygger kapasitet gradvis og med klar retning, snarere enn raske hopp. Ifølge DNV reflekterer dette en «robust og målrettet» utvikling, der investeringer skjer både i fartøy og i nødvendig støtteinfrastruktur.
Om AFI-plattformen
DNVs Alternative Fuels Insight-plattform samler data om utviklingen i alternative drivstoff og bunkringsinfrastruktur globalt. Plattformen brukes av over 17 000 aktører i maritim næring og er åpen tilgjengelig via DNVs Veracity-portal.