
Stor interesse for maritim kjernekraft-konferanse
Den 17. juni samlet ledende aktører innen maritim industri, forskning og energiteknologi seg i Ålesund for 2025 International Conference on Nuclear Propulsion for Shipping.
Målet er klart: Å gjøre kjernekraft til en trygg, regulert og utslippsfri energikilde for fremtidens handelsskip.
Shipping står for rundt tre prosent av verdens klimagassutslipp, og for store skip finnes det i dag få realistiske nullutslippsalternativer. Kjernekraft kan bli løsningen – og Norge er i ferd med å ta en ledende rolle, skriver NTNU på egne nettsider.
– Vi jobber nå med tre demonstrasjonsprosjekter der virkelige skip skal bygges. To av disse er allerede identifisert, med rederier på plass. Skipene forventes å være i drift innen 2035, sier Jan Emblemsvåg, fra Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU i Ålesund.

Konferansen samlet partnere som NTNU, Knutsen OAS, Vard Group, DNV, Sjøfartsdirektoratet, Siemens Energy, Island Offshore, Kairos Power og Emerald Nuclear. Prosjektet er hovedsakelig finansiert av Norges forskningsråd.
Vestlig lederskap i en ny teknologi

Kina og Russland investerer tungt i kjernekraft for maritim bruk. Prosjektet i Norge ønsker å sikre at denne teknologien utvikles i tråd med vestlige verdier, sikkerhetsstandarder og åpenhet.
– Dette handler ikke bare om teknologi, men om geopolitikk, sikkerhet og klima. Vi må sikre at kjernekraft i shipping blir en vestlig industri, sier Emblemsvåg.
Strenge regler – høy sikkerhet
Kjernekraft i shipping er underlagt strenge internasjonale reguleringer. Dette gjør det vanskelig for useriøse aktører og såkalte «mørke flåter» å operere i dette segmentet.
– Teknologien vi utvikler er basert på små, modulære reaktorer med høy sikkerhet og lav risiko. Dette er ikke science fiction – det er en realistisk løsning på et stort klimaproblem, sier forskningsmiljøet ved NTNU Ålesund.