
Skal ombygges for AkerBP-kontrakt
Ulstein Verft skal tilpasse servicefartøyet for ubemannede plattformer på norsk sokkel.
Ulstein Verft har fått i oppdrag å bygge om det hybride servicefartøyet «Olympic Notos» for en ny femårskontrakt med AkerBP. Fartøyet skal nå støtte ubemannede installasjoner på norsk sokkel, og prosjektet gir betydelig aktivitet for verftet i tiden fremover.
Det skriver Ulstein i en pressemelding.
Det moderne fartøyet ble levert fra Ulstein til Olympic i 2024 og har siden gått i kontinuerlig drift innen offshore vind. Nå skal «Olympic Notos» gjennom en omfattende ombygging for å fungere som Walk-to-Work (W2W)-fartøy til produksjonsplattformer uten fast mannskap.
– Vi har jobbet tett med Olympic siden januar 2025 frem mot kontraktsigneringen, for å sikre at fartøyet møter spesifikasjonene og kravene til denne typen oppdrag, sier Marita Myrvågnes, Area Sales Manager Aftermarket ved Ulstein Verft.
Fra vind til olje og gass
Fartøyet er bygget på ULSTEIN SX222-designet og er kjent for sitt lave drivstofforbruk, høye operasjonelle ytelse og gode bo- og arbeidsforhold. Etter det kommende ombyggingsprosjektet skal fartøyet brukes i olje- og gass-segmentet, der det skal betjene ubemannede plattformer for AkerBP.
«Olympic Notos» skal fungere som base for personelltransport og evakuering. Ifølge Ulstein vil gangveien fra fartøyet være permanent tilkoblet plattformene så lenge det er folk om bord.
– Gangveien vil også fungere som primær evakueringsvei, heter det i pressemeldingen.
Bygges om i 2026
Det er Ulstein Design & Solutions som leder designarbeidet, mens selve ombyggingen skal utføres ved Ulstein Verft tidlig i 2026. Prefabrikasjon starter allerede i høst, og fartøyet skal være klart for operasjoner våren samme år.
Kontrakten gir nytt liv til et fartøy som allerede har vist seg svært effektivt innen fornybarsegmentet. Med de planlagte tilpasningene skal «Olympic Notos» nå også møte de krevende forholdene på norsk sokkel, året rundt.