Slik så «Rem Inspector» ut i sin tidligere rolle som et «walk-to-work»-fartøy. Den store gangveien akterut, som var sentral i disse operasjonene, ble fjernet under ombyggingen.

Kompleks ombygging utført på rekordtid

En ny, flerårig kontrakt med Equinor krevde et spesialfartøy som ikke fantes tilgjengelig på markedet – og det måtte skaffes på under ett år

Oppgaven skulle bli en av de mest omfattende ombyggingene i HAV Designs historie skriver HAV Design i en pressemelding. 

Kontrakten forutsatte et IMR-fartøy med tre ROV-er og et spesialisert modulhåndteringstårn (MHS). Siden et passende fartøy manglet og et kostbart nybygg var utelukket grunnet tidspress, var ombygging av et eksisterende skip eneste utvei.

– Jeg ble involvert i midten av april 2024, og da måtte vi handle raskt og reise til Taiwan. Fartøyet lå der, utrustet for walk-to-work-oppdrag med en stor gangbro, forteller prosjektleder Trond Grotle i DOF Subsea i pressemeldingen.

Fartøyet var Rem Offshores IMR-skip «Rem Inspector», et HAV-design levert i 2013. Samtidig hadde DOF Subsea en kritisk komponent klar i Stavanger: et modulhåndteringstårn dimensjonert for subseamoduler på opptil 80 tonn. Det store spørsmålet var om fartøyet fra Taiwan og tårnet fra Stavanger kunne forenes.

Etter en omfattende transformasjon er Rem Inspector nå et topp moderne IMR-fartøy. Skipet har vært i operasjon for Equinor siden juni 2025.

REM Offshore, med prosjektleder Karl-Erik Schjelderup i spissen, tok raskt kontakt med HAV Design. Valget var logisk.

– De hadde tegnet skipet da det ble bygget og satt på all dokumentasjon. Derfor var det svært effektivt å jobbe med dem, forklarer Schjelderup.

Salgssjef i HAV Design, Jan-Magne Goksøyr, forteller at de ofte får henvendelser fra redere som ønsker å bygge om fartøyene sine for nye formål. 

– Ofte handler det også om tilpasning til nye regelverk, for eksempel klassekrav, strengere miljøkrav eller spesifikke krav fra kunder, sier han. 

Det store spørsmålet

For teknisk leder Petter Frøystad i HAV Design startet prosjektet med det avgjørende spørsmålet: Er det mulig å montere dette 400-tonns tårnet på Rem Inspector? Svaret var et betinget ja, og dermed startet et omfattende design- og ingeniørarbeid.

Karl-Erik Schjelderup hadde rollen prosjektleder for ombygging og mobilisering i Rem Offshore, og ledet det som ble det største ombyggingsprosjektet i rederiets historie.

– Dette er et av de mest omfattende ombyggingsprosjektene vi har vært involvert i. Mye nytt og tungt utstyr skulle integreres, noe som krevde komplekse beregninger for alt fra struktur til stabilitet, forteller Frøystad.

«Plug-and-play» som strategi

En vellykket operasjon med en så knapp tidsfrist krevde tett samarbeid.

– I samarbeid med Rem Offshore og DOF Subsea utarbeidet vi tidlig en detaljert ombyggingsspesifikasjon. Dette ga et solid grunnlag for å hente inn presise pristilbud fra de fem verftene som konkurrerte om anbudet, forteller Frøystad.

– Løsningene skulle være «plug-and-play». Alt av design- og ingeniørarbeid måtte være ferdigstilt før fartøyet ankom verftet.

– Samarbeidet var avgjørende

De grundige forberedelsene ga resultater. Verftsoppholdet ved danske Fayard ble gjennomført på kun seks uker, betydelig raskere enn estimatene fra andre verft på 9–12 uker. Både Schjelderup og Grotle trekker frem det gode samarbeidet med HAV Design som avgjørende.

– HAV Design tok eierskap til prosjektet og var oppriktig engasjerte i å levere et godt resultat. De stilte opp med alle nødvendige ressurser og var tilgjengelige hele veien, sier Schjelderup.

Grotle stemmer i: – De var lydhøre, tok essensen av utfordringene raskt og var raske til å foreslå løsninger.

Gjennom ombyggingen har Rem Inspector blitt et topp moderne skip, tilpasset krevende operasjoner i Nordsjøen og utstyrt med nye, utslippsreduserende løsninger. For Petter Frøystad er den viktigste lærdommen verdien av samspillet mellom teknisk kompetanse og operasjonell erfaring. Han har et klart råd:

– Alle involverte parter bør være ute i god tid og ikke utsette oppgaver. All design-, ingeniør- og utstyrsdokumentasjon må være klar før verftsoppholdet.

Godt rustet for subsea-oppdrag

Salgssjef Goksøyr understreker at innsikten fra en slik kompleks ombygging er direkte overførbar til design av nye fartøy.

– Vår styrke er å lage effektive løsninger uten å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig, spesielt når oppgavene i utgangspunktet er avanserte. Erfaringen, kombinert med flere spennende subsea-konsepter vi har på tegnebrettet, gjør oss klare for neste generasjon fartøy. Vi tar gjerne på oss flere nybygg innenfor subsea, avslutter han.

Tekniske høydepunkter fra ombyggingen

Ombyggingen var delt mellom reder (REM Offshore) og befrakter (DOF Subsea), og omfattet blant annet:

For REM Offshore (rederi):

  • Installert batterisystem (ESS) og anlegg for eksosrensing (SCR). Sistnevnte krevde en omfattende ombygging av rommet rundt eksosrørene (casingen).

  • Oppgradert fartøyet med nytt dynamisk posisjoneringssystem (DP) og tilhørende referansesystemer.

  • Gjennomført betydelige oppgraderinger på offshorekran og LARS-utstyr.

For DOF Subsea (befrakter):

  • Installert et 400-tonns modulhåndteringstårn (MHS) over moonpoolen.

  • Utvidet ROV-kapasiteten til totalt tre systemer og oppgradert tilhørende kontrollrom.

  • Tilpasset dekket med et nytt skiddesystem (skinnesystem) for modulhåndtering og T-bar for sjøsikring.