M/S VESTNES / Foto: Jebsens.com

Svake Jebsen-resultater, avbestiller to bulkskip i Kina

Jebsen Gruppen i Bergen har kansellert sine to open hatch bulkskip i Kina. Skipene skulle vært levert fra Mingde Shipyard, men verftet klarte ikke å holde sine leveringsforpliktelser. På grunn av forsinkelsene har Jebsens avbestilt. Alle forhåndsinnbetalinger er blitt refundert av verftet. Alle byggelånene er også slettet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipene er på 33.500 dødvekt-tonn hver, og skulle ha vært satt inn i Jebsens semilinjefart i Stillehavet mellom vestkysten av USA/Canada og Australia/New Zealand/Sørøst-Asia.
Etter et god år med pluss 90 millioner i driftsresultat i 2008 måtte Kristian Jebsens Rederi (konsern) i fjor notere seg for et minusresultat på driften på bortimot 25 millioner kroner. Årsresultatet før skatt ble minus 8,4 millioner i 2009, mot pluss 73 millioner året før.
Rederiet peker i sin årsberetning på at finanskrisen som rammet internasjonal skipsfart i slutten av 2008, fortsatte å påvirke markedet i begynnelsen av 2009.
Men fra slutten av første kvartal begynte det generelle bulkmarkedet sakte men sikkert å bedre seg. Mot slutten av året hadde markedet stabilisert seg på historisk høye rater, skriver styret i Kristian Jebsens Rederi AS.
Svekket nærskipsmarked
Samtidig som det internasjonale bulkmarkedet, ledet av den sterke kinesiske etterspørselen etter råvarer bedret seg, svekket nærskipsmarkedet seg som følge av fall i volum på slutten av året. Dette gikk i stor grad ut over Jebsen Gruppen. Tre av de store kundene reduserte sine volumer sammenlignet med hva Bergensrederiet ble forespeilet.
For eksempel ble lastevolumet av kull fra Svalbard betydelig lavere enn regnet med. Rederiet tapte på innbefraktet langsiktig tonnasje til rater på et høyere nivå enn rederiet kunne oppnå på det senere svakere markedet.
Gjennom en langsiktig fraktavtale med Store Norske Spitsbergen Grubekompani AS har Jebsens gjennom partnerskapet Polar Coal fraktavtaler for transport av Svalbard-kull (Svea og Longyearbyen) til Skandinavia og det øvrige Europa. Transporten skjer med innbefraktet tonnasje av panmaks og handysize-størrelse, vesentlig i løpet av den isfrie perioden fra juli til desember.
Den positive inntjeningstrenden i Jebsens belteskipsaktivitet (selvlossere) fortsatte i 2009, men ble påvirket av et generelt fall i volum i Europa, både innen spotmarkedet og utnyttelse av skipningskontraktene.
Økt aktivitet i Det fjerne Østen
Jebsens aktiviteter i Det fjerne Østen (JOSS) fikk et godt år i 2009. Grunnen til det er at lønnsomme kontrakter i forhold til å leie inn skip ga pen inntjening på tross av lavere skipningsvolumer. Det positive resultatet fra operasjonene i JOSS ble imidlertid ødelagt av shippingderivater gjort i 2008 til høye nivåer.
Ifølge årsrapporten har rederiet en tilfredsstillende balanse transportkontrakter og innleide skip for 2010 og fremover, med forbehold for de faktiske volum av last som blir nominert under kontraktene.
Nye skip
Flexible Fall-pipe-skipet M/S STORNES på ca. 30.000 dødvekt-tonn blir i slutten av 2010 overlevert til Jebsens på bare-boat certepartri. Det bygges ved Yantai-Raffles Shipyard i Kina I samarbeid med nederlandske Van Oord NV, og vil bli sysselsatt undet tc-avtale med nederlanderne.
Selvlosseren M/S VESTNES ble levert fra samme verft i januar i år. Hun er også på bare-boat certeparti med Jebsens. Også hun er på rundt 30.000 dødvekt-tonn.
Moderat pluss i 2010
Styret i Kristian Jebsens Rederi AS ser for seg et moderat overskudd for gruppen i inneværende år. Resultatet ventes påvirket av utviklingen i bulkskipsmarkedet, men med en portefølje av lønnsomme befraktningsavtaler hos industripartnerne og kostnadseffektiv drift, og en betydelig del av sikret tonnasje, har styret tro på positive resultater.
Årsresultat : Kristian Jebsens Rederi AS (konsern)
2009 2008
Inntekter 660,6 1.115,7
Driftsresultat -25,7 89,8
Resultat før skatt - 8,3 73,0
Årsresultat -3,2 53,3