Topografien og strømforholdene i Vatlestraumen er utfordrende, og sjøfarende må i dag gjøre flere store kursendringer innenfor et kort tidsrom.

Klart for oppstart i Vatlestraumen

Kystverket starter onsdag 16. mai utdypingsarbeid i Vatlestraumen. Entreprenøren Wasa Dredging har rigget seg til i skipsleia og vil klargjøre anleggsområdet for sprenging og mudring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

”Vi er i ferd med å etablere rystelsesmålere ved Bjorøytunnelen for å måle rystelsesnivået i tilknytning til sprengingsarbeidet i skipsleia. Hvis vi kommer i mål med alle forberedelsene, skjer den første salven sannsynligvis fredag 18. mai, ” sier byggeleder Torfinn Zakariassen i Kystverket.

Sprengingsarbeidet vil pågå i opptil en time mellom kl. 10:00-14:00 og varsles med lydsignal. Bjorøytunnelen blir stengt mens sprengningsarbeidet pågår, og Statens vegvesen har fjernet deler av tunnelduken for å kunne utføre inspeksjon og kontroll av tunnelen etter hver salve. En kontrollingeniør fra Multiconsult skal foreta en visuell inspeksjon av tunnelen like etter sprenging.

Stenger skipsleia i korte perioder

Skipsleia i Vatlestraumen blir også stengt for skipstrafikk mens sprengingen pågår. Fedje trafikksentral informerer den kommersielle skipstrafikken i området og anmoder aktuelle fartøy om å bruke Kobbaleia som alternativ seilingsrute. Skipsfarten er varslet om tiltaket via Etterretning for sjøfarende (Efs).

Alle fartøy som seiler gjennom Vatlestraumen i arbeidsperioden bes om å ha redusert fart og vise aktsomhet.

Fartøy må følge reglene om lytteplikt på VHF kanal 16, og bruke VHF arbeidskanal 14 for informasjon fra og kommunikasjon med Fedje trafikksentral. Sjøfarende må rette seg etter signal fra anleggsfartøyene.

Ved døgnkontinuerlig arbeid er foreløpig ferdigstilling av prosjektet satt til august/september.