Ukens Skipsbesøk: «Pelikan II»

I Oslo Havn seiler en båt som flagger miljøsaken en høy gang. «Pelikan II» sørger for å holde havnebassenget ryddig og fritt for søppel.

Publisert

Det sies å være verdens første helelektriske miljøbåt. «Pelikan II» er arvtakeren etter «Pelikan I» som har fisket opp avfall i Oslofjorden siden 1990. I løpet av 30 års drift har det blitt plukket opp 1500 tonn med flytende søppel i havnen.

Kaptein Odin Damslora skryter av nærmest lydløse arbeidsforhold om bord i miljøskipet.

- Det eneste vi hører er lyden av hydraulikken når søppelkurven går opp og ned. sier Damslora.

Mye rart 

Båten er også utstyrt med to kraner for å kunne komme til på dypere vann, eller for å løfte tyngre og mer uhåndterlige gjenstander. 

Oslo Havn er også utstyrt med undervannsdroner og et høyteknologisk multistrålingsekkolodd for å avdekke objekter som ikke hører hjemme på havets bunn. 

Det er mye rart som havner i vannet fra hovedstaden. I løpet av sin korte karriere har Damslora plukket opp over 50 sparkesykler. Det er ikke urimelig å anta at det er den voldsomme aggresjonen mot disse transportmidlene som har brakt dem til sjøs. 

Hoveddata:

  • Byggeår: 2020
  • Verft: Grovfjord Mekaniske Verksted
  • Byggenummer: 158
  • Lengde: 12 meter 
  • Bredde: 7,5 m
  • Motorer: Danfoss
  • Batteri: 554 kWh Corvus Energy Sidepropell: 4 x 37 kW
  • Kraner: Palfinger PK23500(M), PK8501M
  • Innredning: Maritim Innredning Nord
  • Brannslukking: Novec 1230

Under koronapandemien florerte det en epidemi av munnbind i sjøen. Det har også vært plukket opp et halvt hus, flytebrygge med båter fortøyd på utriggerne og rester av skipsvrak.

Ute av syne ute av minne tenker sikkert noen, men slik er det ikke. Søppelet forurenser den allerede tungt belastede fjorden, og mannskapet i «Pelikan II» kjører søppelruten hver eneste dag året rundt for å holde søppelet unna.

Nybrottsarbeid

«Pelikan II» er utviklet av Oslo Havn i samarbeid med Grovfjord Mekaniske Verksted. Båten er videreutviklet etter modell av forgjengeren, spesialtilpasset og unik for sin oppgave. Oslo Havn har finansiert båten egenhendig som kostet 23 millioner kroner.

Båten har katamarankjøl og drives frem av to elektriske motorer i tillegg til fire baugpropeller. 

Med kapasitet på 554 kW batterier kan «Pelikan II» være fullt operativ i 8–12 timer før den må lades. Den er også utstyrt med solcellepaneler som bidrar i oppladningen. Miljøbåten er 12 meter lang og 7,5 meter bred, og er bygget i aluminium. Toppfarten holder omtrent 10 knop. 

De fleste av båtens funksjoner kan styres fra førerposisjon. Båten er designet slik at den enkelt kan manøvreres og vedlikeholdes. Den er også utstyrt med ni kameraer som sørger for god overvåking i alle bauer og kanter.