
Har levert «Trym»
Den hybrid-batterielektriske katamaranen har plass til vogntog på opptill 22 tonn i tillegg til 72 passasjerer.
I en pressemelding går det fram at Oma Baatbyggeri AS, på Stord leverte nybygg nummer 549 M/S «Trym» til Norled AS onsdag 21 juni.
De to selskapene signerte kontrakten for to 30 meter lange last- og passasjerkatamaraner i januar 2022. Søsterskipet M/S «Frey» ble levert til rederiet i januar 2023.

Båtene er hybrid-elektriske hurtigbåter som skal trafikkere rutepakke 2, de lokale hurtigbåtrutene, i gamle Sogn. Vestland fylkeskommune og Skyss har på dette sambandet gått i spissen når det gjelder miljøkrav til hurtigbåter, med mål om å både kutte klimagassutslipp og å stimulere til nyskaping.
Rutepakke 2 båtene bygger videre på Oma sitt kombikatamarankonsept som båtbyggeriet har bygget og levert mange av siden 2001, og som seiler langs den langstrakte norskekysten.

Båtene har kapasitet til å frakte vogntog på 22 tonn, alternativt 7 personbiler i kombinasjon med 72 passasjerer.
Båtene føyer seg inn i rekken av fartøy levert fra Oma Baatbyggeri til Norled, som skal eie og drifte båtene. De nye båtene leveres med hybride batterielektriske fremdriftsanlegg, i motsetning til tidligere leverte fartøy med konvensjonelle fremdriftsanlegg.
Dette gjør at båtene kan gå med null utslipp av CO2 og 100 prosent elektrisk drift i de fleste rutene som de skal trafikkere, skriver de.
Båtene er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100 prosent resirkulerbart. Det sterke, men lette byggematerialet er optimalt ved bygging av hurtigbåter og takler fint et akseltrykk på 12 tonn på akterdekket, hevder selskapet i pressemeldingen.
Ettersom båtene er lette, er de utstyrt med ballasttanker for å utligne vektene ved lasting/lossing av tunge vogntog. I tillegg til det store bildekket, har fartøyet kran og lasterom.
I tillegg til de to båtene Oma Baatbyggeri har levert har selskapet nok et tilsvarende fartøy som skal leveres til Florø Skyssbåt oktober 2023. Samtidig pågår ombygging av MS «Lysefjord», som opprinnelig ble levert av Oma Baatbyggeri i 2006.
Den går fra å ha dieselfremdrift til helelektrisk drift. Samtlige fartøy skal traffikere rutepakke 2 i gamle Sogn og Fjordane.
Les også:
-
Lokalt verft skal bygga lekter til batteribytte-robot
Fosen Yard skal levera lekterar til Norled som skal husa batteribyttestasjonar for dei nye hurtigbåtane som kjem i Trøndelag, skriv Norled på LinkedIN.
-
Stor interesse for autonome roboter for batteribytte
SHIFTR er en autonom robot som bytter batteri på fartøy, og som sikrer elektrifisering uten at det går på kompromiss med fart eller rutetider. - I første omgang blir SHIFTR å finne på hurtigbåter, men alle type fartøy vil være aktuelt for batteribytteroboten, forteller innovasjonssjef i Norled og medgründer av SHIFTR, Karolina Adolfsson.
-
Fekk hydrogenlekkasje etter bunkring - årsaka er funnen og utbetra
I midten av mai fekk MF «Hydra» problem etter fullført hydrogenbunkring.
-
Ho er ny ferjesjef i Norled
Katrine Meldahl har 20 års erfaring som leiar innan rekneskap, drift og HR, samt jobba i leiargruppe i både bank og droneverksemd.
-
Økte inntektene med 48 prosent - fortsatt underskudd
Oma Baatbyggeri leverte nylig sine nyeste aluminiumskatamaraner til Norled AS, og ønsker å fortsette utviklingen av lette, høyhastighets aluminiumskatamaraner. Utsiktene for 2023 og 2024 ser lovende ut, mener styret.