
Norge har verdens 5. største flåte
Norge rangeres nå som verdens femte største skipsfartsnasjon målt i flåteverdi. Det viser tall fra Norges rederiforbund. – Ingen andre næringer blir så umiddelbart påvirket av utviklingen i alle deler av verden, sier Harald Solberg til Skipsrevyen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
-Næringens globale fotavtrykk betyr at de utenrikspolitiske overskriftene kan endre handelsmønstre, investeringer og årsresultater, for den norske flåten, sier Harald Solberg i Norges Rederiforbund til Skipsrevyen.
Norges posisjon som en av verdens ledende skipsfartsnasjoner styrkes
Den norske flåten består i stor grad av avanserte og kostbare fartøy som ikke nødvendigvis er konstruert for å maksimere fraktevolumer, men for å utføre avanserte operasjoner. Verdien på verdensflåten er i 2017 beregnet til 791 mrd. dollar. Dette er en nedgang på rundt syv prosent fra året før. Norge, som de siste årene har rangert på sjetteplass blant verdens største skipsfartsnasjoner, ligger nå på en femteplass. Japan, Hellas, Kina og USA ligger foran oss på listen. I den norske flåten har offshoresegmentet høyest markedsverdi, og det er kun USA som har høyere markedsverdi på sin offshoreflåte. Anslag for 2018 viser en svak vekst for verdien av verdensflåten totalt, dette gjelder også for den norske flåten.
Nye muligheter
-Varetransport og energiutvinning har vært skipsfartens varemerke. I årene fremover vil det utvikle seg nye muligheter for utvinning av fornybar energi, økt matproduksjon samt høsting av andre naturressurser, mineraler og medisiner fra havet. Det er i havdypet mange av fremtidens løsninger finnes. Nye muligheter i havet representerer nye muligheter for den norske maritime klyngen, sier Solberg.
Komplett maritim klynge
-Som ett av få land har Norge en komplett maritim klynge, med internasjonalt ledende aktører innen de fleste virksomhetsområder, som for eksempel rederier, klasseselskap, finansinstitusjoner, verft og utstyrsleverandører, fremholder Solberg.
Best på avanserte skip
Spesialskip, posisjoneringssystemer og styringssystemer er noen eksempler på kunnskapsområder hvor den norske næringen leder an. Skipsfart blir i økende grad en del av komplekse internasjonale logistikksystemer, noe som krever avanserte databaser, overvåkingssystemer og kommunikasjonsformer. Norske aktører står sentralt i denne utviklingen. Det stilles også stadig høyere krav til sikkerhet og miljø, hvilket fører til kontinuerlige innovasjoner og teknologiutvikling, for eksempel knyttet til skipsdesign, fremdriftssystemer og ballastvann.
Norske rederier leverer tjenester over hele verden
Deep sea-flåten består av flere segmenter hvor norske rederier er verdensledende og innehar store markedsandeler. Segmenter som bilfrakt, olje, tørrbulk, LNG, kjemikalie, container og stykkgods er blant disse. Rederiforbundets medlemmer i deep sea-segmentet kontrollerer over 600 skip som anløper havner over hele verden rundt 30.000 ganger årlig. Selskapene har en rekke kontorer utenlands og norsk rederinæring har med dette en sterk tilstedeværelse på alle kontinenter.
En av verdens største offshorenasjoner
Norge er en av verdens største maritime offshorenasjoner. Rederiene deltar i alle faser av petroleumsaktiviteten, fra de første seismiske undersøkelser og leting, til produksjon og nedstenging av avsluttede felt. Den norske offshoreflåten har et høyt innslag av fartøyer for transport av forsyninger og utstyr til og fra offshoreinstallasjoner.
Nordsjøen sikrer internasjonal konkurransekraft
Nordsjøen og norsk sokkel er en svært viktig arena for å sikre internasjonal konkurransekraft for offshoreselskapene. I tillegg er tilstedeværelsen høy på andre lands sokler, så som Brasil, Australia og USA. Rederiforbunds medlemmer kontrollerer over 50 flyttbare offshoreinnretninger, og en stor offshoreflåte bestående av rundt 550 fartøy.
Nærskipsfarten
Rederier i short sea-segmentet, også kalt nærskipsfart, transporterer passasjerer og alle typer gods, både langs kysten i Norge, og mellom havner i Europa. Sjøtransport er en viktig del av transportsystemet og 40 prosent av den interne transporten i Europa fraktes på kjøl. Nærskipsfarten spiller en avgjørende rolle for næringslivets transportbehov og norsk industris konkurransekraft. Rederiforbundets medlemmer i nærskipsfart kontrollerer om lag 160 skip. Næringen bidrar til effektive logistikk- og transportløsninger, og ett skip i nærskipsfart kan med en enkelt last, løfte volum tilsvarende flere hundre lastebiler av veien.