
Er tungt innvolvert i ny kjemikalietanker
Sirius Rederi har tildelt kontrakten til Kongsberg Maritime.
De skal levere design, ingeniørtjenester og utstyr til to MGO/Biofuel og metanol-klare kjemikalietankere til det svenske tankrederiet, skriver selskapet i en pressemelding.
- Denne kontrakten bekrefter at vårt lavutslippsdesign og drivstoffeffektive løsninger er attraktive for flere rederier. De ønsker å ta i bruk bærekraftig teknologi i sin flåtefornyelse, sier Rune Ekornesvåg, salgsdirektør for skipsdesign i Kongsberg Maritime.
- Vi ser frem til å jobbe med Sirius og China Merchants Jinling Shipyard på dette prosjektet, for å levere neste generasjon lasteskip, med en kombinasjon av energisparing og rene teknologierTankskipene er svært avanserte og er på 15.000 dwt, og med en rekke Kongsberg Maritime-utstyr om bord kan de også operere på batteridrevet hybrid fremdrift. Opsjoner for ytterligere flere skip er inkludert.
Denne kontrakten bygger videre på et nåværende program på ni skip med det svenske rederiet Terntank, med lignende design og utstyrspakke. Alle de 11 skipene skal bygges ved China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) Dingheng.
Det første skipet til Sirius skal leveres i juli 2026.
Kontrakten har en verdi på rundt NOK 100 millioner og Kongsberg Maritime skal også levere styremaskin, propeller og thruster kontrollsystem, integrerte automasjonssystemer, fremdriftskontrollsystem og dekksmaskiner. Dette kommer i tillegg til design og ingeniørtjenester, skriver de.
De nye skipene skal ha en energi effektiviserings indeks (EEDI) nær 40 % under 2025 fase 3-krav.
- Med Evolution 15K tar vi enda et skritt fremover - for våre kunder, kolleger og miljøet. Våre nye tankskip er designet for å ha de høyeste nivåene av bærekraft, effektivitet og sikkerhet, samt gode arbeidsforhold, sier Jonas Backman, som er administrerende direktør i Sirius Rederi AB.
- Samarbeidet med Kongsberg Maritime startet for flere år siden da vi jobbet tett for å utvikle det beste skipet for våre kunder. De lytter til våre krav for lavutslippsfartøy og skaper en arbeidsplass der mannskapet føler seg trygge og hjemme. Dette har resultert i en kontrakt på to nybygg, men vi har en ambisjon om flere. Med disse fartøyene er vi godt på vei til “Pathway to ZERO”.
Les også:
-
Satser videre på fjernstyrte fartøy
Med kontrakt på Reach Remote 3 og 4 styrker Trosvik sin posisjon som verft for fremtidens autonome skip. – Dette betyr mye for både verftet og lokalmiljøet, sier prosjektleder Geir Sæther.
-
Skal bygge flere Reach Remote-fartøy
Kongsberg Maritime har inngått kontrakt med REACH Subsea for levering av to nye autonome fartøy i Reach Remote-serien.
-
Kuttet stålet på SEA1 Offshores nye skip
Nylig ble ståkuttingsseremonien på det første av fire OCV for SEA1 Offshores avholdt ved det kinesiske verftet Cosco Nantong.
-
Vant prestisjetung teknologipris
Kongsberg Maritime og partnerne bak «Reach Remote» kunne feire da prosjektet ble tildelt KONGSBERG Technology Award 2025 under Kongsbergs årlige Technology Conference 11. september.
-
Verdens første bevegelseskompenserte fôrleveranse system
I en pressemelding UPTIME International AS (UPTIME) heter det at selskapet nå har inngått et samarbeid med Eidsvaag AS for å utvikle verdens første aktivt bevegelseskompenserte fôrleveranse system.