
Nye konstruksjon- og service fartøy i porteføljen
Opsjonene er benyttet, noe som kommer Brunvoll til gode.
- I november ønsket jeg Windward velkommen som ny kunde hos oss og vi setter stor pris på at de nå har valgt å benytte seg av opsjonene. Store seriere som dette er svært viktig for hele Brunvolls verdikjede. Jeg ser frem til å se alle tjue thrustere blir produsert på fabrikken i Molde, seier Bernt Rune Riksfjord, VP Sales hos Brunvoll.
I en pressemelding fra Brunvoll går det fram at de skal levere fremdrift og manøvreringsløsninger til totalt fire nye CSOVer hos VARD. Windward har valgt å benytte seg av opsjonene fra kontrakten inngått i november, og ordren har doblet seg fra to til fire konstruksjon og service operasjonsfartøyer(CSOV).
Windwards nye fartøy vil ha to azimuth fremdriftsthrustere i akter, og to inntrekkbare azimuth thrustere og en tunnel-thruster i forskipet. Alle azimuth-thrustere har de nyeste oppdateringene for å imøtekomme de stadig strengere kravene til raske, sikre og nøyaktige DP-operasjoner for SOV-er og CSOV-er, skriver de i pressemeldingen.
Dette omfatter betydelig forbedret rotasjonshastighet, raskere akselerasjon for propellen og løsninger for økt thrusteffekt ved å redusere interaksjon mellom thrusterne og skroge
Med fire kraftige og responsive azimuth thrustere, vil fartøyene være utstyrt med tanke på operasjonelle krav, DP-nøyaktighet og total ytelse. Fartøyene, som er av VARD 4 19-design, vil være omtrent 87.5 meter lange og 19.5 meter brede, og med en kapasitet for å huse 120 personer. Designet er optimalisert for lavt drivstofforbruk, høy operabilitet og komfort.
Det første skroget vil bli bygget ved VARDs verft i Romania og utrustet ved ett av VARDs verft i Norge. Det andre fartøyet vil bli bygget og levert fra Vard Vung Tau i Vietnam. Den første CSOV-en for Windward Offshore er planlagt å bli levert i andre halvdel av 2025.
Les også:
-
VARD starter bygging av nytt subsea-fartøy
Stålkuttingsseremoni markerer byggestart for Dong Fang Offshores første subsea-konstruksjonsfartøy.
-
Slik ser «Norwind Maestro» ut – fem måneder før levering
Norwind Offshores sjette fartøy fra Vard, «Norwind Maestro», kom til verftet for én måned siden. – Jeg syns vi ligger godt an, sier assisterende prosjektleder Trine Nerem.
-
«Monsoon Enabler» levert
Vard har overlevert «Monsoon Enabler» til Edda Wind.
-
Bygger om seismisk forskningsskip for Sanco Shipping
«Sanco Sailor» skal oppgraderes ved Vard Langsten for å styrke operasjonell kapasitet i olje- og gassindustrien.
-
Windward Offshore leverer CSOV-er til North Star og RWE
To CSOV-er bygd ved VARD skal brukes i offshore-vinddrift i Tyskland og Storbritannia.