Brødrene Aa inngår kontrakt med Norled om bygging av tre elektriske hurtigbåter
Brødrene Aa har inngått kontrakt med Norled om bygging av tre 45 meter lange fartøy som skal trafikkere Trøndelagskysten.
AtB tildelte i høst disse anbudskontraktene til Norled, med oppstart januar 2024. Det er nå avgjort at båtene skal bygges hos Brødrene Aa.
Dette er Brødrene Aas største enkeltkontrakt noensinne, med en samlet kontraktsverdi på 420 millioner kroner for de tre fartøyene som skal bygges, skriver de i en pressemelding.
- Vi er naturligvis glade for at vi har landet disse kontraktene med Norled. De er svært viktige for oss på flere måter, sier Tor Øyvin Aa, daglig leder i Brødrene Aa.
– For det første bidrar det til god og forutsigbar aktivitet, etter noen utfordrende år for selskapet. Samtidig tar vi nå et nytt stort sprang på veien mot nullutslipp for hurtigbåter.
To av båtene vil operere ruten mellom Trondheim og Kristiansund. Den tredje båten skal gå mellom Trondheim og Brekstad på Ørlandet.
SHIFTR
De tre hurtigbåtene skal utstyres med batteribytteløsningen SHIFTR, et system der batteripakker byttes ved ruteanløp, og blir erstattet med ferdig ladede batteripakker som tas ombord.
Batteribytteløsningen kommer som et resultat av et Pilot-E utviklingsprosjekt ledet av Norled, der Brødrene Aa har deltatt, og som har pågått over flere år. Det er gjort avtale om at bytteløsningen skal piloteres på to eksisterende båter bygget av Brødrene Aa, «Baronen» og «Baronessen».
De to katamaranene har siden 2009 vært i drift for Ruter i Oslofjorden. Brødrene Aa og Norled inngikk nylig den formelle kontrakten for ombygging av disse to fartøyene til helelektrisk drift, og SHIFTR skal da tas i bruk i ordinær rute for første gang.
Nulltuslipp
Regjeringen gikk nylig ut med et mål om nullutslipp i alle nye hurtigbåtkontrakter fra 2025. Brødrene Aa og Norled får med prosjektene det nå er gjort avtaler om, demonstrert teknologi som bringer næringen et langt steg videre til å møte med denne utfordringen, skriver de i pressemeldingen.
– Vi ser frem til å tilby miljøvennlige og behagelige hurtigbåtturer mellom Trondheim og Kristiansund, samt Trondheim og Ørlandet, sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.
900 millioner
Brødrene Aa har i dag 150 ansatte. Med økningen i aktivitet vil verftet ha behov for å ansette flere utover sommeren og høsten, både i Eikefjord og i Hyen. Rekrutteringsaktiviteter for å sikre tilstrekkelig kapasitet er allerede i gang.
– Sammen med prosjekter som allerede er i produksjon skal vi levere fartøy og ombygginger for over 900 mill. kroner til Norled frem til utgangen av 2024, sier Aa.
– Det er klart at Norled med dette har blitt en veldig viktig kunde for Brødrene Aa. Samtidig er vi blitt nære samarbeidspartnere, der vi sammen løfter frem nye, bærekraftige teknologiske løsninger.
Les også:
-
Under en uke til vinneren avsløres
Tirsdag 3. september avsløres hvilket skip juryen i Ship of The Year har kåret til vinner.
-
Skuta har snudd
Brødrene Aa gikk endelig i pluss etter flere krevende år.
-
Brunvoll med propulsjon for fire nye ferger
Brunvoll er valgt til å levere azimuth fremdriftsthrustere og thrusterkontrollsystemer for Norleds fire neste hybridferger. Fartøyene vil betjene rutene mellom Stokkvågen, Lovund og Træna på Helgelandskysten. Fergene er designet av LMG Marin og skal bygges ved Tersan Havyard-verftet.
-
– Med dette drivstoffet kan vi nå 2030 målene i dag
Innen seks år skal norske skip ha kuttet CO₂-utslippene med 50 prosent, sammenlignet med 2008. Ved å ta i bruk HVO kan man nå dette i dag.
-
Ship of The Year 2024 – Her er de nominerte
Juryen i Ship of The Year har valgt ut de tre fartøyene som kjemper om å bli kåret til Ship of The Year under SMM i Hamburg i september. – En god variasjon av fartøy, sier juryleder og redaktør i Skipsrevyen, Helge Martin Markussen