Skal levere to brannbåter

Den norske båtprodusenten Hydrolift med base i Fredrikstad, skal levere to brannbåter fra sin nye serie Hydrolift P45 FireFighter, til Red Sea Global. Brannbåtene er designet for bruk i tilknytning til en sjøflyhavn hvor umiddelbar uttrykning med blant annet raske maritime fartøy skal være med på å ivarata sikkerheten.

I løpet av de siste årene har Hydrolift utvidet sitt fokus fra eksklusive fritidsbåter til å inkludere fartøyer for det profesjonelle markedet samt produksjon av elektriske byferger fra Hyke. Denne satsingen, blant annet formet gjennom et omfattende samarbeid med Redningsselskapet, har allerede resultert i flere hurtiggående redningsskøyter som aktivt patruljerer den norske kysten.

- Ved hjelp av en modulær plattform kan Hydrolift-verftet tilpasse båter og fartøyer for profesjonelle bruksområder, med særlig vekt på områder som redning, brann, politi og militære operasjoner, skriver selskapet i en pressemelding. 

Ny modell for utvikling 

Red Sea Global (RSG) er en av verdens mest visjonære utviklere, eid av Public Investment Fund (PIF). Red Sea Global er en ny modell for utvikling, som setter mennesker og planeten først og utnytter de mest innovative konsepter og teknologier for å levere prosjekter som aktivt forbedrer trivsel for kunder, samfunn og miljøer.

Hoveddata:

  • Dimensjonsstyrke: 6,5 G +

  • Totallengde: 13,78 m

  • Bredde: 3,9 m

  • Dybde: 0,82 m

  • Hastighet: 40-45 knop

  • Vekt (full tank og utstyr): Ca 15 tonn

  • Tauekraft: Opptil 3,2 tonn

  • Konstruksjon: Vakuuminjesert vinylester og glassfiber-sandwich kompositt

  • Tankkapasitet: 700 L

  • Ferskvann: 100 L

  • Motorer: 2x Volvo Penta D11 725

  • Vannjet: Kongsberg S28-3/CA

  • Reduksjonsgir: ZF 325-1

Destinasjonen Red Sea er en splitter ny luksuriøs regenerativ turistdestinasjon langs vestkysten av Saudi-Arabia, omgitt av verdens fjerde største barriererevsystem. Destinasjonen har over 28.000 kvadratkilometer med over 90 uberørte øyer og strender, sovende vulkaner, majestetiske ørkendyner, fjellkløfter og historiske kulturskatter.

Brannfartøyene er designet for bruk i tilknytning til en sjøflyhavn, med det primære målet å garantere sikkerhet gjennom rask utrykning.

Gir muligheter for skreddersøm

- Den banebrytende Hydrolift P45 FireFighter, med et allsidig modulært design, gir klienter muligheten til å skreddersy skøytene for en rekke oppdrag. Skrog, drivlinje og arkitektur er basert på den velprøvde P42-plattformen, som har vært i bruk i over syv år. 

Bruken av forhåndsdesignede modulsystemer muliggjør effektiv produksjon og korte leveringstider, selv for større serier.

Alle fartøyene bygges i Fredrikstad og leveres med kundespesifikke konfigurasjoner.

Toppmoderne 

De to brannbåtene fra Hydrolift P45 plattformen vil ha toppmoderne navigasjonsutstyr og essensielt tilbehør, inkludert VHF, doble kartplottere, radar og et termisk bildebehandlingskamera om bord. Fartøyet er utstyrt med et trådløst intercomsystem som integrerer radiokommunikasjon for alt personell.

Brannfartøyene er også utstyrt med to PTO-drevne vannkanoner med kapasiteter på henholdsvis 10 000 og 3 000 liter per minutt, sammen med en skumtank for injeksjon i begge kanonene samt en betydelig rigg for tørrkjemikalier. For å sikre stabilitet under oppdrag er Dynamic Positioning (DP)-teknologi fra Kongsberg Maritime integrert.

- For å forbedre manøvrerbarheten ved utrykning på nødanrop gjør tilpassede interceptorer jobben i utfordrende farvann. Videre gjør et lavt fribord akterut det enklere å utføre sjøredninger under skarpe oppdrag, heter det i pressemeldingen. 

Produksjonen startet desember i fjor og første levering er vinter 2024.

- Vi er begeistret for at Hydrolift og Eker Group har blitt valgt som leverandører for dette prestisjetunge oppdraget! Team Ekers dynamiske synergi er klar til å produsere topp moderne brannfartøyer som ikke bare styrker brannbeskyttelsen, men også vil tiltrekke oppmerksomhet ved denne spennende nye destinasjonen, sier Bard Eker, CEO i Hydrolift og Eker Group.