Ship of The Year 2022 - 7 dager igjen

Den første med X-BOW-design, «Bourbon Orca»

Baugen som satte en ny standard

Sjelden har en baug på et fartøy fått mer oppmerksomhet enn vinneren av Ship of The Year i 2006. MS «Bourbon Orca» er historien om et modig design og en minst like modig reder.

Publisert Sist oppdatert

Frem til utdelingen av Ship of The Year, tirsdag 6. september, ser vi tilbake på tidligere vinnere av prisen.

Da «Bourbon Orca» ble kåret til Ship of The Year i 2006 kunne man ikke ane hvilken suksess det skulle bli for designerne i Ulstein.

Siden den gang er langt over 100 skip bygget med den nye baugen.

I et intervju med Skipsrevyen i mai 2018 fortalte teamet om hvordan utviklingen av det prisvinnende designet var gått til.

- Det var ikke slik at vi våknet en tirsdag og fant ut at X-BOW var en god idé, fortalte de den gang.

Etter 10 år fikk Ulstein kontrakt på X-BOW skip nummer 100, og samtidig fikk man kontrakt på et skip med X-STERN design, et hekkdesign som bygger på mye av den samme tenkningen som lå bak X-BOW. Senere har Ulstein kommet med enda en ny skrogløsning som går under navnet TWIN X-STERN.

- Den første innovasjonen har dermed ført til stegvise innovasjoner. Mens de første skipene var utviklet til olje- og gassindustrien offshore har vi nå implementert X-BOW designet i stadig nye segmenter: Havvind. RoPax, forsking, yacht, cruise og nå siste også fiskeri, sier Chief designer i Ulstein Design & Solutions Øyvind Gjerde Kamsvåg.

Reddet 2000

Skipet og dens mannskap havnet også i medienes søkelys i 2014, da de flere ganger havnet i situasjoner hvor de måtte plukke opp flyktninger på vei fra Nord-Afrika til Europa. Det er antatt at de reddet nærmere 2000 personer i løpet av den tiden.

For innsatsen ble mannskapet i desember 2014, tildelt prisen «Årets heltedåd» under tildelingen Norske helter, et samarbeid mellom Gjensidigestiftelsen, VG og TVNorge.

I 2015 ble mannskapet tildelt Annette Thommessens minnepris.

Solgt og omdøpt

I september 2021 ble skipet solgt til det britiske selskapet Hays Ships Ltd og har endret navn til «Kommandor Orca». I løpet av 2022 er skipet ombygget til forskningsskip. De velkjente grønne og hvite fargene er borte, og det er nå blått og hvitt.

I skrivende stund befinner hun seg nordvest for Skottland.