Ship of The Year 2022:

MS «Medstraum», MF «Ryfylke» og MS «Viking Polaris» er de tre nominerte til årets Ship of The Year
MS «Medstraum», MF «Ryfylke» og MS «Viking Polaris» er de tre nominerte til årets Ship of The Year

Her er de tre nominerte

Juryen har kommet frem til tre kandidater til å vinne årets Ship of The Year som deles ut under SMM i Hamburg i september. Du kan stemme på din favoritt her.

Publisert Sist oppdatert

De tre nominerte fartøyene er:

MS «Medstraum», MF «Ryfylke» og MS «Viking Polaris».

MS «Viking Polaris»

MS «Viking Polaris» er under bygging ved Vard Søviknes. Fartøyet blir 202,6 meter lang og 23,4 meter bred. Cruiseskipet blir bygget med polarkode 6, som gjør at det kan seile i arktiske eller antarktiske farvann. Reder Torstein Hagens selskap vil tilby 13 dagers rundturer til både antarktis og arktis. Her i Norge vil snuhavn være i Tromsø.

Illustrasjon av «Viking Polaris»
Illustrasjon av «Viking Polaris»

«Viking Polaris» skal ha plass til 378 passasjerer. Skroget ble bygget ved Vard Tulcea før det ble slept til Søviknes hvor det ankom i januar i år.

I 2018 skrev Vard og rederi Viking Cruises en intensjonsavtale for bygging av to identiske skip. Verdien på kontrakten er på 4,8 milliarder kroner for de to skipene, og er en av de største i Norge de siste årene.

Skipene er blant annet utstyrt med to seks-personers ubåter slik at passasjerene også kan se på hva som befinner seg under havoverflaten. Den har også flere løsninger for å redusere rulling om bord. Det er også satt av plass til at forskere skal kunne arbeide om bord mens skipet er i arktiske og antarktiske områder. Det er også satt av plass til så mye som 16 MW batteri for installering i fremtiden.

MS «Medstraum»

MS «Medstraum» ble nylig overlevert fra Fjellstrand Verft til Kolumbus i Stavanger og skal gå i rute mellom Stavanger, Byøyene og Hommersåk.

Medstraum, fartøyet i TrAM-prosjektet.
Medstraum, fartøyet i TrAM-prosjektet.

Fartøyet blir omtalt som verdens første helelektriske hurtigbåt og kutter CO-utslippene til selskapet tilsvarende 60 busser hvert år, eller omtrent 1500 tonn CO2.

Fjellstrand Verft omtaler byggingen som både utfordrende og lærerikt.

Fartøyet er 30 meter langt og ni meter bredt og har plass til 150 passasjerer.

Leirvik AS har bygget førerhus- og passasjermodul i syltynn aluminium. Servogear har levert fremdriftsanlegget, mens Wärtsila har ansvar for det batteri- og energitekniske, der Corvus er selve batterileverandøren. Men over og før alt dette, ligger et EU-initiativ i form av en tildeling på rundt 120 millionar kroner fra Horizon 2020. Innenfor feltet Transport Advanced and Modular (TrAM).

MF «Ryfylke»

MF «Ryfylke» ble satt i rute i Ryfylkebassenget i midten av juli i år. Ferjen er designet av LMG Marine i Bergen og bygget ved Westcon Ølen. Dette partnerskapet vant prisen for Ship of The Year 2021 for ferjen MF «Hydra». Selve skroget er bygget ved Norse i Tyrkia.

MF «Ryfylke»
MF «Ryfylke»

Oppdragsgiver for bygget er Kolumbus, som dermed har to nominerte til årets pris, og skal driftes av Norled.

Fartøyet er en hybrid ferje bygget i aluminium som hovedsakelig skal drives med elektrisk kraft, men ved behov kan dieselmotorene startes opp, blant annet ved behov for å seile til verksted for service eller klassing.

Ferjen har en batterikapasitet på 4000 kWh og skal lades om natten. Dermed vil den ha nok kraft til å betjene de 25 havnene en hel dag, uten å måtte lades på nytt. Den er utstyrt med en standard ferjelem i ene enden, og en spesiell RoRO-rampe og kran i andre. Dermed kan hun legge til både ved ferjeleier og mot vanlig kai, og kunne frakte generell last og kjøretøyer

Powered by Poll Maker