Satser på ny krangenerasjon
Bergen Hydraulic og Palfinger lanserer tre nye PFM-modeller som skal være skreddersydd for en stadig mer krevende servicebåtnæring og kommende krav fra Sjøfartsdirektoratet.
Tidligere i år leverte Bergen Hydraulic den første Palfinger PFM2100-kranen til «FDA Niklas», nybygget fra Fitjar Mekaniske Verksted for Finnsnes Dykk & Anlegg. Leveransen markerte starten på en ny generasjon servicebåtkraner som setter standarden for ytelse, sikkerhet og holdbarhet.
I en pressemelding skriver selskapet at nå utvider de serien med ytterligere to modeller – PFM1500 og PFM1200 – begge utviklet for en næring som krever mer kraft, rekkevidde og presisjon enn noen gang.
– Med de nye PFM-modellene tar vi et viktig steg videre i utviklingen av sikre kranløsninger for den norske servicebåtflåten, sier daglig leder i Bergen Hydraulic, Christian Hoff i pressemeldingen fra Bergen Hydraulic.
            Teknisk innovasjon i praksis
Salgsleder Arnt-Ove Skoge mener den nye serien markerer et tydelig teknologisk sprang.
– Vi har alltid levert solide kraner, men sjelden har vi sett så kapable og fremtidsrettede modeller som de nye PFM-knekkarmskranene, sier han i pressemeldingen.
Flaggskipet PFM2100 har allerede bevist hva den er god for – med en løftekapasitet på nær 3,5 tonn på hele 29 meters rekkevidde. Under Aqua Nor i Trondheim ble PFM1500 vist frem, som klarer 2,7 tonn på 27 meter.
Nå følger den minste modellen, PFM1200, etter – og Skoge beskriver den som en «gamechanger».
– PFM1200 blir et direkte alternativ til Norges mest brukte foldekran, PK150002. Den kombinerer lav vekt og kraftig konstruksjon og blir svært aktuell både for nybygg og utskiftinger, sier Skoge.
Klar for nytt regelverk
Alle Palfinger-kranene er bygget i henhold til den europeiske standarden EN12999, som stiller krav til design, testing og sikkerhet. Det gjør dem godt rustet for Sjøfartsdirektoratets (SDIR) nye kranforskrift, som ventes å tre i kraft i løpet av 2026.
– Dagens regelverk stammer helt tilbake til 1978, og det tillater langt enklere sikkerhetsløsninger enn det vi vil se fremover, forklarer Hoff.
Hoff ønsker endringene velkommen:
– Et strengere regelverk betyr bedre sikkerhet for mannskapet. Løft til sjøs innebærer alltid risiko, men vi står klare med oppgraderte systemer som reduserer både faren for ulykker og slitasje på utstyret.