Ship of The Year

I 2021 var det MF «Hydra» som stakk av med den prestisjetunge prisen. Foto: Norled

Ship of The Year 2022 - 8 dager igjen

Tirsdag 6. september klokken 13 deles Ship of The Year ut under SMM i Hamburg. Frem mot utdelingen skal vi se litt på noen av de tidligere vinnerne av den prestisjefylte prisen.

Publisert Sist oppdatert

I fjor var det verdens første hydrogendrevne ferje, MF «Hydra», som ble kåret til Ship of The Year. For første gang i historien ble selv prisen delt ut på vinnerfartøyet, med daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide som utdeler.

Årsaken til dette var selvsagt den fortsatt pågående Covid-19 pandemien som satte en stopper for fjorårets Nor-Shipping, hvor vi vanligvis ville delt ut prisen.

Hoveddata:

  • Navn: «Hydra»
  • Verft: Weston Ølen/Norse Celik
  • Design: LMG 80-DEH2 - LMG Marin
  • Lengde: 82,4 meter
  • Bredde: 17,5 meter
  • Tonnasje: 2699
  • IMO-nummer: 9887530
  • Rederi: Norled
  • Fremdrift: Schottel GmbH
  • Brenselceller: Bollard
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Vico
  • Brannslukningsutstyr: Survitec Fire Solutions
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Kontrollsystem: Seam
  • Ventiler og rørdeler: Ahlsell Norge

MF «Hydra» var den tredje ferjen som vant prisen. Tidligere hadde MF «Glutra» (2000) og MF «Ampere» (2014) vunnet prisen. Felles for de tre var at de alle var revolusjonerende og først ute med ny teknologi. «Glutra» var den første ferjen med LNG-drift mens «Ampere» satte i gang den elektriske ferjerevolusjonen som vi har sett de siste årene langs kysten av Norge, og etterhvert også i andre land.

MF «Hydra» var ferdigstilt ved Westcon Yards i Ølen, etter at selve skroget var bygget ved Celik Norse i Tyrkia. Design av skipet er ved LMG Marin i Bergen. Norled står som rederi av ferjen, som de gjorde med «Ampere» i 2014.

Ferjen seiler i dag på Hjelmelandsambandet i Rogaland.

«Hydra»- prosjektet er utviklet, designet og bygget i Norge, og vil bli operert i Norge og tiltrekke seg like stor internasjonal og nasjonal oppmerksomhet som «Ampere» gjorde i sin tid. Kanskje også mer da det er enda større fokus på klimautfordringer i dag. «Hydra» vil gi et betydelig bidrag til nullutslipp i skipsfart i internasjonal fart hvor energibehov er større enn det batteriteknologi kan dekke.

Ferjen kan operere i ren batteri plugg-inn modus eller alternativt en ren hydrogen-modus uten batterilading fra land. Ferjens design er fra LMG Marin men hvor spesielt hydrogenpakken og hydrogen bunkringsløsning har vært gjort i tett samarbeid mellom designer, rederi og leverandører med risikoanalyse metodikk som hovedredskap for å ivareta sikkerhet.

Det var i november 2018 Norled ble tildelt ferjekontrakten, som går over 10 år og løper fra 15. april 2021 til 28. februar 2031.

Eksteriørmessig utfordrer fartøyet det tradisjonelle ferjedesign med sitt kantete og «stealthy» uttrykk. Designet er et resultat av en intern designkonkurranse hos LMG Marin med Norled som dommer. Fremtiden vil vise om dette vil inspirere flere, eller om «Hydra» forblir en unik ferje i så måte.