Jostein Alendal (REACH Subsea) og Lisa Edvardsen Haugan.

Skal bygge flere Reach Remote-fartøy

Kongsberg Maritime har inngått kontrakt med REACH Subsea for levering av to nye autonome fartøy i Reach Remote-serien.

Publisert Sist oppdatert

Kongsberg Maritime har signert kontrakt med REACH Subsea ASA om design, bygging og levering av ytterligere to ubemannede overflatefartøy (USV-er), som utvider den banebrytende Reach Remote-flåten.

Fartøyene vil være basert på Kongsberg Maritimes UT5208-design – en spesialutviklet 24-meters plattform konstruert for fjernstyrte og autonome offshoreoperasjoner.

Avtalen følger etter suksessen med «Reach Remote 1» og «Reach Remote 2», hvor det første fartøyet nylig gjennomførte en serie fjernstyrte offshoreoperasjoner utenfor kysten av Norge. 

«Reach Remote 1» ble også kåret til «Ship of the Year 2024» under den maritime utstillingen SMM, som en anerkjennelse av fartøyets rolle som pioner innen bærekraftig maritim innovasjon.

Økende tillit

I et brudd med tradisjonelle skipsbyggingsmodeller vil Kongsberg Maritime igjen levere fartøyene til REACH Subsea under en fullverdig skipsbyggingskontrakt. 

Selve byggingen av USV-ene er satt ut til et verft, men underlagt Kongsberg Maritimes design, leverandørkjede, systemintegrasjon, igangkjøring og endelig levering. Denne nye arbeidsmodellen er spesielt godt egnet for prosjekter med flåtepotensial, og gir høyere effektivitet, bedre kvalitetssikring og raskere levering til markedet.

– Denne kontrakten reflekterer en økende tillit i industrien til fjernstyrte og autonome teknologier. Suksessen med «Reach Remote 1» har bevist at fjernoperasjoner ikke bare er gjennomførbare, men også banebrytende. Ved å levere disse fartøyene sikrer vi sømløs integrasjon av våre avanserte systemer og en effektiv vei til drift. Reach Remote-konseptet er ikke bare en teknologisk prestasjon – det gir også et innblikk i fremtidens offshoreoperasjoner, uttaler Lisa Edvardsen Haugan, konserndirektør i Kongsberg Maritime.

Ronny Pål Kvalsvik, VP Sales Ship Design i Kongsberg Maritime, legger til:

– Vi er stolte over å fortsette samarbeidet med Reach Subsea – en gjentakende kunde på skipsdesign og en aktør i front av maritim innovasjon. Deres banebrytende arbeid med ubemannede overflatefartøy, som Reach Remote-plattformen, viser vei for fremtidens bærekraftige og fjernstyrte offshoreoperasjoner. Å samarbeide med en visjonær organisasjon som Reach Subsea understreker vårt felles engasjement for sikrere, smartere og mer effektive maritime løsninger.

– Dette prosjektet er en del av et bredere bransjeskifte mot smartere, grønnere og mer autonome maritime operasjoner. Reach Remote-flåten demonstrerer hvordan norsk innovasjon transformerer offshore-tjenester, reduserer miljøpåvirkningen og samtidig styrker den operative kapasiteten.

Massterly er med

Reach Subsea har flere eksklusive opsjoner på ytterligere fartøy under Reach Remote-programmet, som legger grunnlag for et langsiktig samarbeid om å utvikle en fremtid der havrobotikk er fullt integrert i subsea-operasjoner.

Jostein Alendal, konsernsjef i REACH Subsea, kommenterer:

– Reach Remote-programmet er en hjørnestein i vår strategi for å redefinere subsea-operasjoner. Ved å kombinere vår subsea-kompetanse med de maritime kapabilitetene til Kongsberg Maritime og Massterly, leverer vi reelle løsninger som er tryggere, smartere og mer bærekraftige. Med fartøy 3 og 4 nå bekreftet går vi inn i oppskaleringsfasen – klare til å møte global etterspørsel og forme fremtiden for fjernstyrte subsea-tjenester.

Kongsberg Maritimes leveranseomfang er omfattende og inkluderer en bred portefølje av integrerte systemer og teknologier. Dette omfatter avanserte automasjons- og navigasjonssystemer, situasjonsforståelsesløsninger, manøvrerings- og thrusterkontroll, lavspenningsfordelinger, energilagringsmoduler samt utstyr for ROV- og hydrografiske operasjoner.

Leveransen omfatter også skipsdesign og ingeniørtjenester, prosjektledelse samt telekommunikasjonssystemer, inkludert skip-til-land-forbindelse.

Massterly – et joint venture mellom Kongsberg Maritime og Wilhelmsen – vil stå for fjernstyring og navigasjon av fartøyene fra Remote Vessel Operations Centres. Reach Subsea vil ha ansvar for gjennomføring av subsea-oppdragene, inkludert fjernstyring av ROV-er, datainnsamling og prosessering. Disse operasjonene støttes av en fjernarkitektur utviklet av Reach Subsea i nært samarbeid med kunder, hvor havrobotikk integreres for å muliggjøre sikre og effektive subsea-tjenester fra landbaserte kontrollsentre.