Taubåter sleper skip i Panamakanalen

Mer trafikk i Panamakanalen er gode nyheter for den norske leverandøren

Panama Canal Authority har bestilt ti hybride taubåter fra den europeiske skipsbyggeren, Astilleros Armón.

Kontrakten har opsjoner på ytterligere 10 fartøy. 

Corvus Energy fra Bergen er valgt som leverandør av batterisystemene, skriver selskapet i en pressemelding. Til hver båt skal Corvus Energy levere 450 kWh Orca batterier.

- Corvus Energy er veldig glad for å bli valgt som leverandør av Astilleros Armón til dette viktige prosjektet for Panama Canal Authority, sier Corvus Energy sin CEO, Fredrik Witte. 

Kontrakten mellom Panama Canal Authority og Astilleros Armón ble signert i oktober 2023 og totalverdien for de ti første fartøyene er USD 150 millioner. 

Hver taubåt er 30 meter lang og har 70 tonns tauekapasitet. Båtene vil ha hybrid-elektriske fremdriftssystemer som skal redusere utslippene under sleping gjennom Panamakanalen og ved dokking i panamanske havner. 

Utvidelsen av Panamakanalen har ført til at flere større skip bruker snarveien mellom Stillehavet og Karibien, noe som krever flere og kraftigere taubåter og losfartøy, går det fram i pressemeldingen.

Derfor vil anskaffelsen av disse nye fartøyene øke Panama Canal Authority sin kapasiteten til å håndtere dette.

Videre skriver Corvus at markedet for hybride og helelektriske taubåter forventes å øke i takt med krav om dekarbonisering. Så langt har femti prosent av alle hybride og hel-elektriske taubåter verden over et Corvus batteri system ombord.