De syv helelektriske fergene, utstyrt med Corvus Dolphin-batterier, vil operere utslippsfritt langs Skottlands vestkyst.

Inngår rekordkontrakt for syv nullutslippsferger i Skottland

Corvus Energy har inngått en kontrakt med Remontowa Shipbuilding for å levere batterisystemer til syv helelektriske ferger for Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL) i Skottland.

Corvus skriver i en pressemelding at prosjektet er med på å styrke selskapet sin rolle som aktør innen nullutslippsløsninger for maritim sektor, og er en viktig for fremtidens bærekraftige fergeoperasjoner i Storbritannia.

Fergene skal operere langs Skottlands vestkyst og vil gi viktige transportforbindelser for lokalsamfunnene, samtidig som de oppnår nullutslippsdrift – et betydelig steg fremover for bærekraftig maritim transport.

– Det er virkelig bemerkelsesverdig å se syv identiske ferger bli bygget ved samme verft, sier Stein Ruben Larsen, Senior Vice president Sales i Corvus Energy, i pressemeldingen.

– Dette prosjektet er betydningsfullt for Corvus Energy, ikke bare på grunn av størrelsen, men også på grunn av det fremragende samarbeidet vi har hatt med designer, verft og integrator gjennom hele prosessen.

Overgang til nullutslippsferger

Ordren er en del av CMALs ambisiøse plan om å levere syv nye elektriske ferger i Loch-klassen under Small Vessel Replacement Program (SVRP) – et initiativ som har som mål å redusere utslipp, modernisere flåten og forbedre forbindelsene til Skottlands øysamfunn. Ved å bidra til denne nasjonale satsingen i å dekarbonisere transportsektoren, styrker Corvus Energy sin posisjon som en pålitelig teknologipartner i den globale overgangen til nullutslippsdrift.

Hver av de syv nye bil- og passasjerfergene vil bli utstyrt med Corvus Dolphin NxtGen batterisystem på 5,7 MWh, som gir en samlet kapasitet på 40 MWh. Corvus Energy vil levere det første systemet i 2026, etterfulgt av tre i 2027 og ytterligere tre i 2028.

Fartøyene er et resultat av et internasjonalt samarbeid: naValue (Tyskland) har levert konseptdesignet, LMG Marin (Norge) har utviklet basisdesignet, og Remontowa Marine Design & Consulting (Polen) har stått for elektro- og detaljdesign. Integrasjonen vil bli utført av ABB.

Samarbeid innen nullutslippsløsninger

Kontrakten bygger videre på et langvarig samarbeid mellom Remontowa Shipbuilding og Corvus Energy som startet i 2018. Gjennom årene har Corvus levert batterisystemer via integratorer til flere av Remontowas nybyggprosjekter – inkludert både helelektriske ferger og hybride offshorefartøy. Med de syv nye CMAL-fergene er det totale antallet felles prosjekter nå nærmere 20, noe som demonstrerer kontinuitet og tett samarbeid mellom de to selskapene i utviklingen av fartøyer med lav- og nullutslipp.

– Remontowa Shipbuilding er glade for å videreføre samarbeidet med Corvus Energy på disse fartøyene, sier Michal Jaguszewski, kommersiell direktør i Remontowa Shipbuilding S.A. – Samarbeidet har vist seg pålitelig gjennom flere prosjekter, og Corvus’ lavvekt batteriteknologi spiller en viktig rolle i å oppnå de høye miljøstandardene som kreves for CMALs nye ferger.

– Det er svært givende å se vårt langvarige partnerskap med Remontowa fortsette i et så viktig prosjekt. Siden 2018 har vi samarbeidet om et bredt spekter av fartøy og bygget et fundament av gjensidig tillit som vi setter stor pris på. Denne kontrakten markerer også avslutningen på et fantastisk år for Corvus Energy, med rekordhøy ordreinngang og omsetning. Når vi nå ser frem mot et marked i sterk vekst, ser vi frem til å støtte verftet i leveransen av disse toppmoderne elektriske fergene, og vi er takknemlige for at så mange kunder fortsetter å velge Corvus-løsninger, sier Fredrik Witte, CEO i Corvus Energy.