Ny hybrid Hardhaus på gang

Med støtte fra Enova er det klart for ny, miljøvennlig «Hardhaus» med batteripakke, elektrisk dekksmaskineri og varmegjenvinning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rederiet Hardhaus AS og Salt Ship Design AS har det siste året hatt en spennende utviklingsperiode, og det er nå klart at den 75 m lange snurperen/tråleren skal bygges ved det tyrkiske verftet Cemre Shipyard.

Det er lagt spesielt vekt på å optimalisere og utvikle et energieffektivt skip. Skrogform og dimensjoner er blitt justert gjennom hele utviklingsfasen for å komme så nær det optimale som mulig, heter det i en pressemelding.

Utstyres med batteribank

Rederiet har, foruten energisparing, fokusert på fribord, stabilitet, dypgående og bevegelse.  Modelltestprogrammet for nye Hardhaus er ennå i startfasen, så utviklingsarbeidet kommer til å fortsette en tid framover.

Skipet vil bli utrustet med elektrisk dekksutstyr. For å ta vare på, og utnytte den effekten vinsjene genererer, er skipet utstyrt med en batteribank.

Batteribanken skal i tillegg brukes som «peak shaving» for å oppnå best mulig driftsforhold for dieselmotor, og dermed redusere forbruk, utslipp og slitasje. Skipet kan seile både mekanisk og diesel-/ batterielektrisk.

Tiltakene med batteri og elektriske vinsjer kunne ikke vært gjennomført uten god støtte frå Enova, som har vært en viktig bidragsytar til prosjektet, heter det.