Illustrasjon: Wilhelmsen

Moss Maritime med nytt hydrogenbunkerdesign

Moss Maritime, Equinor, Wilhelmsen og DNV-GL har utviklet et nytt design for et bunkerfartøy med flytende hydrogen (LH2).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Målet er å løse utfordringer og utforske løsninger for lagring og håndtering av hydrogen og drivstoff på et fartøy melder nettstedet Ship-Technology.

- Moss Maritime har utnyttet sin lange erfaring fra utformingen av Moss LNG-tankskip i utviklingen av LH2-bunkerfartøyet, hvor flytende hydrogen ved en temperatur på -253 ° C vil gi fordeler over trykksatt hydrogengass i forhold til transportkostnader forteller Tor Skogan, viseadministrerende direktør i Moss Maritime.

- Vi er klare til å støtte skipindustrien i å implementere løsninger for flytende hydrogen for fremtidige prosjekter, fortsetter han.

Med kapasitet til å transportere 9.000m³ last, har LH2 bunkerfartøyets design et lastinneslutningssystem som maksimerer isolasjonsytelsen og overholder strenge sikkerhetskrav.

Når det er utviklet, vil fartøyet primært brukes til å gi flytende hydrogenbunkeringstjenester til handelsskip.

- Vi ser hydrogen som et mulig drivstoff for fremtiden. Den kommersielle gjennomførbarheten av et slikt fartøy avhenger av den generelle utviklingen av hydrogenmarkedet, sier Håkon Lenz i Wilhelmsen Ship Management.- Når markedssignaler tilsier at det er behov for storskala flytende hydrogen, er vi og våre partnere klare til å ta dette designet til neste nivå, forteller han.

Designet er utviklet med støtte fra Innovasjon Norge.