- Ladestasjonene må virke hver gang. Det gjør de ikke, sier Anders Sæternes i Statens Vegvesen. Foto: Sigbjørn Larsen
- Ladestasjonene må virke hver gang. Det gjør de ikke, sier Anders Sæternes i Statens Vegvesen. Foto: Sigbjørn Larsen

Statens Vegvesen slakter fergeladingen

- Ladestasjonene må virke hver gang. Det gjør de ikke, sier en oppgitt Anders Sæternes i Statens Vegvesen til Skipsrevyen. 

Publisert

Norske ferger trenger 2 millioner fergeladinger hvert eneste år. Da er det essensielt at ladesystemet virker, og at det virker hver gang. Det gjør de ikke i dag. Det skaper store problemer for fergene med avlyste avganger og forsinkelser. For å begrense antall kanselleringer og forsinkelser må det som følge av dette brukes overdimensjonerte batteripakker eller biodieselgeneratorer for å kompensere for manglende lading. Fergene trenger lading på 300 fergekaier. 

- Det er fortsatt behov for teknologisk utvikling gjennom hele kjeden fra strømnettet til ferge, sier Sæternes. Vi trenger mer teknologisk utvikling. Dagens ladeløsninger er alt for store i forhold til kaia. De tar så mye plass at kranbilen ikke kommer fram. Dermed må vedlikeholde gjøres fra lekter og det er mye dyrere og tar lengre tid. Sæternes er oppgitt over alle feilene som oppstår i ladesammenheng.

- Hva slags feil er det det dreier seg om?

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP