Den nye ferja som trafikkerer Hidra ved Flekkefjord kan ikke brukes ved høyvann. For høy for kaiene. Foto: Avisen Agder.

Ny ferje i Flekkefjord kan ikke brukes ved høyvann

Den splitter nye Hidraferja MF  «Lafjord» i Flekkefjord kan ikke brukes ved høyvann. Den er for høy for kaiene. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Det er ikke holdbart i det hele tatt, sier ordfører i Flekkefjord Torbjørn Klungland, til Avisen Agder,

Leder av velforeningen Frank Jørgen Østhus på Hidra er bekymret for beredskapen etter at de fikk ny elferje. Frem til nå har en gammel dieselferje sørget for at folk kommer seg trygt over sjøen. Men fredag skulle den rykende ferske og mer miljøvennlige ferja settes inn. Kun fire dager senere ble elferja tatt ut av drift, fordi vannstanden var rundt 50 centimeter over normalen.

– Jeg regner det som en selvfølge at ferja klarer å ta av og på biler uten problem. En eller annen plass har det vært for dårlig prosjektering eller planlegging, sier ordfører Klungland.

Nå føyer Hidraferga seg inn i rekken av elferjer til rundt 80 millioner kroner som ikke kan brukes fordi “noen” har “glemt” å bygge nye kaier til de nye elferjene. Både på Hidra ved Flekkefjord og Sandøya ved Porsgrunn er de gamle dieselferjene satt tilbake drift igjen for å frakte folk til og fra øyene. I Svelvikstrømmen ved Drammen er problemstillingen snudd på hodet. Der stopper den nye elferja på grunt vann, men med samme resultat. Den nye ferja må gå på diesel, eller den gamle dieselferja må settes inn etter at den nye elferja ikke lader og grunnstøtte. 

- Sikkerheten bekymrer meg

Da elferga ved Hidra måtte fjernes, tok det tre timer å få reserveferja på plass. Det er omsorgssenter og flere eldre som bor på øya.

– Tenk hvis det skjer en ulykke. Det er mye vær her i havgapet, så sikkerheten til menneskene som bor her bekymrer meg, sier ordfører Klungland.

Agder fylkeskommune mener tiden det tok å få satt inn ny ferje er rimelig.

– I anbudsdokumentet er responstiden på seks timer på en reserveferje i dette sambandet, sier Vidar Ose, rådgiver for strategi og mobilitet i fylkeskommunen. Han påpeker at det noen ganger tar tid å få tak i mannskap. Ose i Agder fylkeskommune tror ingen har tatt høyde for høyvann.

– Hvordan er det mulig at den nye ferja ikke passer til kaia, spør NRK?

– Jeg har ikke noen spesielle tanker rundt det, men jeg ble overrasket, sier Ose.

Han legger ansvaret på selskapet Boreal, som drifter ferga.

– Vi har gitt Boreal beskjed om at de må ordne opp. Jeg vet ikke hva som skal til, men de jobber med saken, sier Ose.

Fylkeskommunen har foreløpig ikke vurdert sanksjoner mot Boreal.

– Vi prøver å undersøke hvilke tilpasninger som kan gjøres, sier Jon Kristian Fadnes i Boreal til NRK.

Han sier at vannstanden de siste dagene har vært 70-80 cm over normalen, og at det gir stort utslag på korte fergebroer.

– Når kan man forvente at utfordringene er løst?

– Det er for tidlig å si noe om sier Ose.