Under Nor-Shipping i juni lanserte Jotun en oppdatert versjon av produktserien Hull Performance Solutions, kalt HPS 2.0.

Jotun inngår partnerskap for grønn skipsfart

Jotun samarbeider med RightShip for å redusere miljøpåvirkning og forbedre fartøyytelse gjennom innovative løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Jotun har sluttet seg til RightShips Zero Harm Innovation Partners Program, et initiativ som samler aktører som jobber for å redusere miljøpåvirkningen fra skipsfarten. 

Det skriver de i en pressemelding.

Selskapet deltar i flere initiativer som skal bidra til lavere utslipp og bedre energieffektivitet.

Gjennom partnerskapet med RightShip ønsker Jotun å styrke arbeidet med å redusere skadelig påvirkning på luft og vann, og samtidig forbedre skipenes ytelse. Clean Shipping-programmet deres har særlig fokus på å kutte klimagassutslipp, redusere drivstofforbruk og ta hensyn til biologisk mangfold.

– Å bli en del av RightShips innovasjonsprogram er et viktig steg for oss. Vi ønsker å bidra med kunnskap og teknologi, og samarbeidet med RightShip gir muligheter for å videreutvikle tiltak som kan gagne hele bransjen, sier Jessica Doyle, salgsdirektør for shipping i Jotun.

Jessica Doyle, salgsdirektør for shipping i Jotun.

Oppdatert versjon

Under Nor-Shipping i juni lanserte Jotun en oppdatert versjon av produktserien Hull Performance Solutions, kalt HPS 2.0. Løsningen består blant annet av teknisk oppfølging, overvåking av skrogtilstand og ytelsesgarantier, samt tre ulike belegg utviklet for forskjellige driftsforhold.

SeaQuantum X200 og SeaQuantum XT er laget for fartøy som opererer i henholdsvis stabile og mer begroingsutsatte farvann. Begge bruker en silylmetakrylat-teknologi som skal gi langvarig beskyttelse. SeaQuantum X200 har dokumentert en gjennomsnittlig fartsreduksjon på én prosent, bekreftet av DNV i tråd med ISO 19030-standarden.

SeaQuest Endura II er et tinnfritt, biocidbasert belegg som er utviklet for fleksibilitet og motstandsdyktighet mot slim, særlig i mer uforutsigbare ruter.

– Med HPS 2.0 tilbyr vi teknologinøytrale løsninger som inkluderer både selvpolerende og fouling release-belegg. At vi nå introduserer en tinnfri biocidvariant, er et konkret eksempel på hvordan vi jobber for å redusere miljøpåvirkning, sier Doyle.

Krevende forhold

Jotun har også utviklet Hull Skating Solutions i samarbeid med Kongsberg Maritime. Dette er en løsning som kombinerer belegg med en robot som renser skroget under vann, slik at fartøyet holder seg rent også under krevende forhold. 

Under Nor-Shipping ble SeaQuantum Skate det første belegget som fikk Lloyd’s Registers godkjenning for Enhanced Antifouling, og HullSkater ble klassifisert som den første integrerte skrogrengjøringsløsningen som har fått typegodkjenning.

– Vi er glade for å ønske Jotun velkommen til programmet og ser frem til å følge utviklingen videre. Løsningene deres viser hvordan teknologi og miljøhensyn kan forenes, sier Ajinkya Kadam, partnerskapsansvarlig i RightShip.

Formålet med Zero Harm-programmet er å øke bruken av løsninger som både reduserer utslipp og gir stabile resultater over tid. Gjennom samarbeidet ønsker Jotun og RightShip å bidra til mer bærekraftige praksiser i maritim næring, og samtidig fremme tiltak som ivaretar både havmiljø og effektiv drift.