MTr «Polaris»

Myklebust Mek. Verksted AS i Gursken på Sunnmøre overleverte 27. mai verftets byggenr. 27. Dette er den siste av de tre reketrålerne som verftet har utrustet. Reder for «Polaris» er K/S Halten, Fosnavåg, ved Åge Remøy.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/Tr. «Polaris» er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund, og er spesialkonstruert for rekefiske i farvann med vanskelige isforhold. Skroget er levert av NorYard og er bygget i Romania. Båten har en totalkostnad på ca. 125 millioner kroner og karakteriseres blant annet ved at den har større maskinkraft enn sine to forgjengere og har fått tre nyutviklede trålvinsjer.

Hoveddata
Lengde o.a.......................60,00 m
Lengde p.p.......................52,80 m
Største bredde.................14,00 m
Dybde til sh.dk..................8,65 m
Dypde til h.dk ...................5,85 m

Tankkapasitetene er 649 m3 brennolje, 35,86 m3 ferskvann og 52 m3 vannballast. Det nedkjølte lasterommet kan ta ca. 900 m3 brutto. BT er 2232, og tråleren er innredet for 28 personer. Fartøyet er klasset i DNV@1A1, Ice 1C, Stern Trawler, E0.

Maskineri
Hovedmotoren er en WärtsiläNSD 12V32 på 5520 kW, som driver et Wärtsilä NSD CP 100 propellanlegg med Wichmatic 2 kontrollsystem, via et reduksjonsgear fra samme fabrikant med typebetegnelse SCV 85-P53.,Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord med et Ulstein høyløftror, og baugpropellen er en Brunvoll på 350 kW. Strømforsyningen besørges av en Mitsubishi S16R-MPTA hjelpemotor på 1520 kW, som driver en Stamford generator. Fartøyet har også et Sabb Iveco Aifo aggregat på 59 kW for dødt skip med en Mecc Alte generator på 44 kVA. I tillegg kommer en akselgenerator A. van Kaick på 2875 kVA. Mobil er smøreoljeleverandør.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, men ITT Flygt har levert avfallspumper. Separatorene er fra Alfa Laval og Christen Dale & Co. Kompressorene er fra Sperre. Pam Refrigeration har levert frysemaskineriet, og Vatløy Kjøleservice har levert proviant kjøl/frys. Isolasjonsarbeidene er utført av Norsk Bygg og Innredning AS, ventilasjonsanlegget er levert av Miljø-Teknikk, kjelutrustningen er fra Pyro og Ulstein Automation har levert tankpeileanlegget. Maskinrommet er brannsikret med et CO2- anlegg fra Unitor, mens Autronica har levert brannvarslingsanlegget.

Rekefabrikken er levert av Odim Skodje AS, og tre horisontale og fire vertikale platefrysere er fra Dybvad Stål Industri.

Dekk
Ulstein Brattvaag har levert det hydrauliske dekksmaskineriet inkludert tre nyutviklede trålvinsjer som hver har en trekkraft på 47 tonn. Kranutrustningen består av tre ABAS-kraner fra Aukra Industrier av type KDE 20 (to stk.) og KDE 80. Odim Skodje AS har levert transportanlegg. Vinduer og fallrep er fra Marine Aluminium, og blokker er levert av Brødr. Markussen. Anker og kjetting er en NorYard leveranse, og det samme er tilfelle med utvendige dører.

Sikkerhetsutstyret er levert av Mare Safety AS og består blant annet av en MOB-båt med davit, samt redningsflåter fra Viking. Lanterneutrustningen er fra Tranberg og lyskasterne fra Norselight. Båten er oppmalt med malingssystemer fra Jotun utført av Norblast. Egersund Herøy AS har levert trålutstyr.

Diverse
I innredningen er benyttet Norac innredningspaneler på skott og Danacoustic og noe Fibo oppunder dekk. Norsk Bygg og Innredning AS har stått for innredningsarbeidene med møbler fra Hjellegjerde og Rovde Møbelfabrikk, samt Baggerød innredningsdører. Mare Safety AS har stått for bysseutrustningen som innbefatter bysseovn av merke Beha. Miele har levert vaskeriutstyr, og vacuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum. De elektriske installasjonene er utført av Hareid Elektriske Teknikk AS, som også har levert hovedtavlen, startapparater og bro- og maskinromspultene.

Elektronikk
De elektroniske installasjonene har Sletten Electronics stått for med alarmanlegg fra Scana Moland. Utstyret omfatter Furuno FAR-2835S og FR-2115 radarer, to stk. FCV-1500 ekkolodd, Furuno radiostasjon FS-1561 MF/HF SSB og Sailor R2122 ekstra mottaker, Sagem LH-92 logg, Litton SR-2100 fiberoptisk gyrokompass, Litton LMPSTA/GM adapt. autopilot, to Furuno GP- 80 navigatorer, to Furuno FM- 2520 VHF, Sailor RT 2048 VHF og en Tron bærbar VHF.

Videre utstyr er nødpeilesendere av type Tron 40S, 45SX og to stk. SART radartranspondere, Benefon Forte 450 og Motorola GSM mobiltelefoner, Furuno NX-500 Navtex, Ship Equip sat.TV mottaker, Furuno Felcom 12 Inmarsat C, Furuno Telchart 2023 kartplotter, Thrane & Thrane Inmarsat mini-m, Norselight tyfon, temperaturmåler TI-20D, Deif vindmåler og to stk. trålutrustning fra Scanmar. Vingtor har levert intercom-anlegget.

Modellbygger Rune Sørensen har bygget en modell av «Polaris».