MS «Raften» er overlevert fra Tersan Havyard til Nordlaks.

«Raften» levert til Nordlaks

Tersan Havyard har overlevert det hybride servicefartøyet «Raften» til Nordlaks. Fartøyet er bygget i sin helhet ved verftet i Leirvik.

Publisert

– Dette prosjektet er et veldig viktig referanseprosjekt for oss. Det viser at vi har både kompetanse og fasiliteter til å bygge og ferdigstille et slikt komplekst fartøy fra A til Å her på verftet, sier verftsdirektør Sveinung Vestbø i en pressemelding.

– Jeg er ganske sikker på at dette fartøyet vil få betydelig oppmerksomhet, både med tanke på utstyrsnivået og fasilitetene om bord, fortsetter han.

Det nye fartøyet, designet av NSK Ship Design, representerer en ny generasjon hybridservicebåter for havbruksnæringen.

Verftsdirektør Sveinung Vestbø.

Prosjektleder Jan Andre Førde Systad forteller at båten kombinerer kraft, presisjon og bærekraft i et kompakt format:

– Fartøyet er bygget i stål med en total lengde på 28,5 meter og bredde på 13,2 meter, og kombinerer stor kapasitet med presis manøvrering og høy teknologisk standard. Designet legger til rette for et bredt spekter av operasjoner – fra slep og ankerhåndtering til inspeksjon, ROV-arbeid og undervannsposisjonering – alt innenfor rammen av et effektivt og robust fartøy. Samlet sett kombinerer fartøyet styrke, teknologi og bærekraft i et kompakt design som få kan måle seg med, hevder han.

Ankerhåndteringsutstyr som på offshorefartøy

Fremdriften er basert på et avansert dieselelektrisk hybridsystem med variabel pitch-propell i dyse, tre generatorer og kraftige elektromotorer. I tillegg er fartøyet utstyrt med et batterisystem (ESS) på om lag 1.100 kWh, som gir mulighet for peak shaving, reduserer drivstofforbruket og gjør det mulig å operere helt stille i perioder med lav belastning.

Sammen med landstrømtilkobling bidrar dette til en markant reduksjon i utslipp og støy – en tydelig miljøgevinst.

Til tross for den kompakte størrelsen er båten utstyrt med ankerhåndteringsutstyr på nivå med større offshorefartøy, inkludert kraftige elektriske vinsjer, taupinner, platelås og haikjeft dimensjonert for tunge operasjoner.

Hoveddata:

  • Navn: «Raften» 
  • Verft: Tersan Havyard
  • Byggenummer: 152
  • Design: NSK Ship Design
  • Lengde: 28,5 meter
  • Bredde: 13,2 meter
  • Tonnasje: ca. 500 GT
  • IMO-nummer: 1042316
  • Kallesignal: JXYT
  • Rederi: Nordlaks
  • Motor: 3 stk Scania DI16 90M, 640 kW
  • Generator: Stamford S6L1M-C42, 750 kVA (≈ 600 kW) 
  • Batterisystem: SMART / Corvus
  • Baugthruster: Brunvoll FU45LRA1375, 300 kW 
  • Hekkthruster: Brunvoll FU37LTF1000, 250 kW

På dekk står to hydrauliske knekkbomkraner på 200 tonnmeter hver, med inntil 25 meters rekkevidde – noe som gir stor løftekapasitet og effektiv håndtering av tungt utstyr både på dekk og i sjø.

Det integrerte ROV-systemet er direkte koblet til kontrollsystemet på broen. Løsningen gjør det mulig for operatørene å overvåke og styre undervannsfartøyet med høy presisjon fra samme arbeidsstasjon som de øvrige operasjonene – et eksempel på hvor gjennomtenkt fartøyet er bygd for fremtidens behov i havbruksdriften.

VP Project Vegard Skår trekker særlig frem hvordan prosjektet har kombinert avansert teknologi, smart design og godt håndverk:

– Med «Raften» har vi levert et «state-of-the-art» arbeidsfartøy som representerer det nyeste innen teknologi og innovasjon i segmentet. Fartøyet har imponerende kapasiteter, og prosjektet har stilt høye krav til plassutnytting og teknisk integrasjon. Samtidig har komfort for mannskapet vært et sentralt fokusområde gjennom hele prosessen.

Et tett samarbeid

Sverre Mikalsen Hals fra Nordlaks legger vekt på at det tette samarbeidet har vært en nøkkelfaktor for resultatet:

– Samarbeidet med Tersan Havyard har vært tett, konstruktivt og preget av et sterkt engasjement for å få til det beste resultatet, helt fra designfasen til dit vi er kommet i dag. Vi har hatt dyktige inspektører på plass i Leirvik siden januar som har fulgt byggingen tett, forteller han.

– Byggeprosessen har vært både lærerik og engasjerende – slik det skal være ved et nybygg. Det har vært rom for gode, og til tider krevende diskusjoner, men gjennom et tett samarbeid har vi kommet frem til de beste løsningene. Når «Raften» setter kursen nordover, venter både ankerhåndtering, ROV-operasjoner og slepeoppdrag. Vi ser frem til å ta fartøyet i bruk. Dette er neste generasjon servicebåt – og den vil bety mye for hele Nordlaks.

Fra Broen på MS «Raften».