M/S «MINA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sletta Verft AS, Mjosundet overleverte arbeidsbåten «MINA» til Biotrål AS, Dyrvik den 28. juni 2012 som byggenummer 134.

Designet benevnes som KSB12 “allround service-/lokalitetsbåt” og er et resultat av lang erfaring fra verft og Biotrål AS som rederi hvor det er lagt vekt på fleksibilitet, robusthet og arbeidsmiljø for arbeiderne og kundene. Fartøyet er maksimalt utnyttet når det gjelder renhold og gjenbruk av vaskemidler vedrørende desinifisering, samt at dekk og skrog er utformet slik at renhold er effektivt og kostnadsbesparende i tid og penger. Samarbeidet med Kjartan Sletta som tegner av designet fremheves også som meget godt.

M/S “Mina” har lugarer for tre personer, samt ROV verksted med beskyttelse (“egnerhuset”) på dekk hvor mannskapet kan jobbe i le for vind og regn. Båten har nødutganger i alle skott med fire vanntette seksjoner, alle med kollisjonsskott og avtagbar rekke for enklere håndtering av nøter og preseninger.

M/S “Mina” er utstyrt med en Argus Mariner Mk II ROV for alle slags jobber under vann, herunder hydraulikkpakker for verktøy, samt elektro "pakker" til all slags instrumenteringer en måtte ha behov for. ROVen styres fiberopptisk med HDI kamera for detaljerte inspeksjoner av alt under vann. Utstyret muliggjør en meget nøyaktig inspeksjon av selv små detaljer.

Selv om fartøyet er rigget med ROV, vaskeutstyr og 10 fots container, har “Mina” ca. 24 m2 dekksplass ledig til å ta i et tak for oppdretterne.

Det er også lagt vekt på isoleringer og støyredusksjoner for alt teknisk utstyr, for å sikre godt arbeidsmiljø om bord. Det er montert slepekrok og lanterneføring for slep over 200 meter. Ekstra tanker for lagring av vann, spillolje og desinfiserings væsker er også tilgjengelig.

Katamaranen er bygget i aluminium med leveranser fra E.A. Smith og Astrup og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 14,98 m

Bredde p.sp. 7,00 m

Det er arrangert med to tanker for drivstoff hver på ca. 2.000 liter og to ferskvannstanker hver på 800 liter.

Maskineri

Fremdriften besørges av to Nogva Scania DI 12 43M dieselmotorer som hver utvikler 370 hk, og som via to Nogva HC-268C reduksjonsgear med oversetning 2,5:1 driver to Nogva N4-215 propellanlegg. Hjelpemotor er type Nogva Nanni V330 BG.

Styremaskin er av Sleipner fabrikat, og fartøyet er utstyrt med en Petter’s sidepropell på 50 hk levert av Nik. Haugrønning.

Wangsmo har levert ventilasjonsanlegget, mens Univa har tatt seg av sanitæranlegget. Erling Haug har supplert brannslukkingsapparat.

Diverse

Ertec har levert vinduer, Palfinger kranutrusting fra Bergen Hydraulic og Lorentzen Hydraulikk har levert capstan. Erling Haug har forestått anker med tilbehør, diverse brann- og sikkerhetsutstyr og Viking redningsflåte. Varde har levert utvendige dører. Overflatearbeidet er utført av Roja med malingssystemer fra International Maling.

Troldmyr Møbelfabrikk har levert møbler, og styrehusstol kommer fra NorSap. Elmarin AS har hatt elektro oppdraget og har også levert elektronisk utstyr til fartøyet. GPS på ROV er Simrads HPR system.

Sletta Verft AS skal levere bnr. 135 og 136 til Surnadal Sjøservice i september henholdsvis januar (2013).