M/S «LIAFJORD»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den kombinerte snurperen/tråleren M/S «LIAFJORD» ble levert fra Eidsvik Skipsbyggeri AS i Uskedalen til Libas AS, Straume (Liegruppen Fiskeri AS) den 28. september 2012 som verftets byggenummer 76. Dåpen fant sted på hjemstedet Lie på Sotra med Rannveig Johnstad som gudmor.

Sist SKIPSREVYEN omtalte et fiskefartøy fra Eidsvik var i nr. 3/2008 med «Quantus» som ble bygget for et skotsk rederi. Også denne gangen er det et VS design som er blitt utrustet, VS 6106, men nå er designselskapet eiet av Wärtsilä Ship Design. Prisen på nybygget er blitt nevnt som ca. 180 millioner kroner.

Skroget er bygget ved Western Baltija Shipyard i Litauen (samme som er tilfellet med «Havsnurp» som også er omtalt i denne utgaven av Skipsrevyen).

M/S «LIAFJORD» beskrives som en fullstrukturert ringnotbåt med 650 basistonn kvotegrunnlag. RSW kapasiteten er på 1650 m3. Totalt har rederiet kvotegrunnlag på nær 14.000 tonn, hvorav 5.700 tonn allerede var fisket da nybåten ble overtatt.

Båten har klasse i DNV ✠1A1, Fishing Vessel og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 64,00 m
Lengde b.p.p.
56,64 m
Største bredde
13,80 m
Dybde i riss til 1.dk.
6,75 m
Draft
7,00 m
DW
600 t
GT
1825
NT
547
Lasterom
1650 m3
IMO nr.
9621974

Tankene rommer 455 m3 brennolje, 60 m3 ferskvann og 70 m3 vannballast.

Maskineri

RRM har levert fartøyets hybride fremdriftsmaskineri. Dieselmotorene består av en Wärtsilä 6L32 dieselmotor med ytelse på 3000 kW v/750 o/min, en Wärtsilä 9L20 motor på 1665 kW m/Stamford generator samt propellanlegg og gear av samme fabrikat.

Fartøyet har også en Nogva Scania DI 1655 M motor på 532 kW og et Nogva Deere nødaggregat på 170 kW. Styremaskin er type Tenfjord, og baugpropeller er av Brunvoll fabrikat.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, kompressorleveransene er fra Sperre og Atlas Copco (arbeidsluft). Alfa Laval har stått for separatorer, og kjelutrustning er levert av Ulmatec Pyro. Norsk Kulde har hatt leveransen av proviant kuldemaskineri, mens Aeron har levert ventilasjonssystemet. Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene ombord.

Brannsikkerheten i maskinrommet er ivaretatt av et Autronica slukkingssystem.

Dekk/diverse

RSW-anlegget er levert av Norsk Kulde, og vacuumanlegget er fra MMC Tendos. Triplex har levert flålegger og grunnlegger. Karmøy Winch har levert dekksmaskineri og kraner, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.

Vinduer er fra Bohamet, Libra Plast har tatt seg av utvendige dører mens vanntette skyvedører er fra IMS. Husnes Sandblåsing og Sprøytemaling har utført overflatearbeidet, og malingssystemene er fra Jotun.

Ombord er det redningsutstyr som DSB redningsflåter fra Brude Safety og MOB-båt m/davit fra Noreq.

Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering med møbelleveranse fra Maritime Møbler. Fartøyet er innredet for totalt 14 personer. Bysseutstyret er merke Beha, og toalettsystemet kommer fra Jets.

Steinsvik har levert Flexibridge brosystem til fartøyet. Instrumentene i styrehuset er satt på stativer i stedet for innebygget i konsoller. Elektroinstallasjonene er utført av RR Power Electric System Austevoll.

Vico, Moltech Norge og Simtech Subsea har alle levert elektronisk utstyr til nybygget, sistnevnte med 2 x Simrad ES70 ekkolodd, Simrad SX93 sonar og Simrad FS70 trålsonar samt Simrad P150 Fangstkontrollsystem.

Nordea har vært med på finansieringen av «LIAFJORD» som er forsikret hos Havtrygd.

Da kontrakten ble inngått, var det snakk om bygging av to skrog for Liegruppen Fiskeri, og Eidsvik Skipsbyggeri AS håpet på ordren for det andre fartøyet også. I skrivende stund vites ikke om dette fartøyet ble en realitet.