«Ke-To» er den nye fiskebåten til rederiet Joker Fisk i Vestvågøy. Foto: GOT Skogsøy

MS «Ke-To»

GOT Skogsøy har overlevert den kombinerte line- og snurrevadbåten «Ke-To» til rederiet Joker Fisk i Vestvågøy.

Det var i januar 2020 at partene signerte kontrakten på byggingen av det nye fartøyet som har fått en lengde på 20,95 meter og bredde på 9 meter.

Vestvågøy Fisk er eid av far og sønn Ketil og Rune Tetlie og det nye fartøyet skal erstatte dagens fartøy, «Joker», som er 16 meter. 

«Ke-To» er bygget i aluminium, og rigget for snurrevad og linedrift. Fartøyet har bulkrom slik at man kan føre levende fisk hvis man ønsker det. Det er også lagt opp slik det er mulig å ha fisken i iTub-kar. 

Fartøyet er bygget i sin helhet i Mandal.

Utstyr: 

«Ke-To» er utstyrt med en Cat C32 736 kW hovedmotor fra Pon Power, koblet til et Kumera KMG450 gir. Akselgenerator på PTO er levert av Danfoss. Hjelpemotorer er begge av typen Cat fra Pon Power, henholdsvis C18 465 kW og C4.4 51 kW. 

Sidepropeller er levert av Sleipner, mens Finnøy Gear & Propeller har lever manøverstasjoner. Rormaskin er fra GOT Equipment. 

Hydraulikkanlegg med vinsjer og utstyr er levert av Lofoten Hydraulikk. MacGregor Norway har levert en Triplex 603 nothaler. Videre har den HS Marine AK 16 notkran, HS Marine AK 13 lossekran og HS Marine AT 7 kran for hjelperull, alle levert av GOT Services. 

Fabrikken om bord kommer fra Latech. RSW-anlegg og anlegg for levendefisk er fra PTG Kuldeteknisk. Vakuumanlegget er fra Cflow, mens ozon renseanlegg kommer fra Normex AS. 

Sanitæranlegget er Jets Vakuum levert av Egeland Rør AS. Anker og fortøyningutrustning er levert av Certex. 

Innredningen om bord er levert av Haugland Miljø Innredning. Styrestol kommer fra NorSap. 

Hovedleverandør av aluminium er Norsk Stål AS. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Ke-To» 
  • Verft: GOT Skogsøy
  • Byggenummer: 113
  • Design: GOT Skogsøy
  • Lengde: 20,95 meter
  • Bredde: 9 meter
  • Tonnasje: 300
  • IMO-nummer: 9912830 
  • Rederi: Joker Fisk
  • Motor: Cat C32 736 kW, fra Pon Power
  • Gear: Kumera KMG450
  • Sidepropell: Sleipner
  • Generator: CAT C18 456 kW, CAT 4.4 51 kW fra Pon Powe
  • Navigasjon & Kommunikasjon: GOT Cview
  • Brannslukningsutstyr: Alf Lea & Co
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: GOT Cview