Hurtigbåten tar 73 passasjerer, har lastekran og dekk med plass til et vogntog på inntil 19 meter eller åtte biler. Foto: Brødrene Aa.

MS «Hollendaren»

Troms og Finnmark fylkeskommune har fått overlevert kombibåten «Hollendaren» fra Brødrene Aa.  I tillegg til  passasjerer, kan hurtigbåten frakte et 19 meter langt vogntog på opptil 50 tonn.

- I Finnmark er de fleste hurtigbåtene bilførende båter. «Hollendaren» blir hentet inn for å øke den  totale flåten i fylket, slik at vi står bedre rustet når ras eller lignende stenger samfunn og gjør at vi må  sette inn reserveruter til veiløse samfunn på kort varsel. Båten vil altså styrke reservekapasiteten i  Finnmark, forteller Ole Håkon Tønseth Haraldstad ass. avdelingsleder/seksjonsleder drift øst i  fylkeskommunen. 

Fylkeskommunen ønsket seg en fleksibel båt med gode muligheter for både last og passasjerer. Det har resultert i en hurtigbåt som tar 73 passasjerer, har lastekran og et bildekk med plass til et vogntog på  inntil 19 meter - eller 8 biler.  

Slitesterkt dekke 

Brødrene Aa har designet en hurtigbåt der dekket skal kunne tåle et akseltrykk på 12 tonn. Båter som skal ta personbiler må til sammenligning tåle et akseltrykk på 2 tonn. 

- Det som er litt spesielt med denne båten, er at dekket er laget i karbonfiberkompositt. Mange vil  kanskje tro at en båt som skal tåle en tung lastebil om bord, må ha et ståldekke, sier Tor Øyvin Aa, daglig leder i Brødrene Aa.  

Karbonfiberkompositt er et slitesterkt materiale med lang levetid. På denne båten var det behov for å forsterke deler av dekket og Brødrene Aa landet på å bruke et byggeprinsipp som er brukt til  brokonstruksjoner. Det er gjort grundige analyser for å konstruere et dekk som tåler et så høyt  akseltrykk. 

- Vi har i tillegg installert ballasttanker forut og akter i båten, for å håndtere lastvariasjoner,  forklarer Aa. 

Når for eksempel en lastebil full av fisk, eller en sementbil kjører om bord akter, må lastetanken forut fylles med sjøvann for å utligne vekt i fartøyet. 

Allsidig bruk 

I tillegg er «Hollendaren» utstyrt med et romslig lasterom og en stor kran til å laste båten. Kranen kan også  brukes til å løfte om bord biler. Landgangsløsningen er fleksibel og gjør det mulig å ta om bord passasjerer, herunder rullestolbrukere, på kaier med ekstra stor forskjell på tidevann. 

Hurtigbåten kan holde en operasjonsfart på 26 knop, og har dermed et bredt bruksområde. 

- Samtidig som båten skal kunne ta både tung last og passasjerer, skal den ferdes i røft farvann og er godkjent for å operere i bølgehøyder på opptil fire meter. Derfor er lastedekket utstyrt med surrefester for 10 tonn, for å sikre lasten. 

- Det er òg strengere brannkrav til hurtigbåter som tar biler, så her har vi installert pop-up dyser for  skumbrannslukking, legger Aa til. 

Fylkeskommunen gleder seg til å ta hurtigbåten i bruk og få styrket kapasiteten:  

– «Hollendaren» går inn som hovedfartøy i MåsøyXpressen. Der vil den dekke trafikken i det som  tidligere var et fergesamband, og derfor har til dels stort behov for kjøretøytransport – spesielt i sommerhalvåret, forteller Tønseth Haraldstad. 

Utstyr: 

«Hollendaren» er utstyrt med 2x MAN D2862LE438 Tier 3 hovedmotorer. Videre er den utstyrt med Servogear Ecoflow Propulsion og Servogear HD295. Baugthrustere er 2x SH400 fra Sleipner. Interceptorer er levert av Humphree mens Brunvoll Mar-El har levert styremaskin. 

På dekk er «Hollendaren» utstyrt med en Palfinger PK18500M kran levert av Bergen Hydraulic. Landgangssystemet er levert av Undertun AS mens Sotra Anchor & Chain har levert ankersystemet. 

Passasjersetene kommer fra West Mekan, mens det på broen er satt inn 3x Recaro Northsea stoler. HVAC er levert av Naustdal Blikk. 

Toaletter og sanitærsystem er levert av Jets mens interiør er besørget av Brødrene Aa/Ortnevik Tre. 

Hoveddata:

  • Navn: «Hollendaren» 
  • Verft: Brødrene Aa
  • Byggenummer: 303
  • Design: Brødrene Aa
  • Lengde: 38 meter
  • Bredde: 10 meter
  • Tonnasje: 347,2 
  • IMO-nummer: 9919307 
  • Rederi: Troms og Finnmark fylkeskommune
  • Motor:  2x MAN D2862LE438 Tier 3
  • Gear:Servogear HD295
  • Framdrift: Servogear Ecoflow Propulsion
  • Baugthruster: 2x SH400 fra Sleipner
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ocean Electronics
  • Brannslukningsutstyr: Nortronic/Alf Lea & Co
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Passasjerseter: West Mekan
Dekket er i karbonfiberkompositt og tåler et akseltrykk på 12 tonn. Foto: Ove Kristian Leirgulen.