MS «Havskjer»

Havskjer AS overtok den vel 67 meter lange fiskebåten med samme navn den 17. juli fra Eidsvik Skipsbyggeri AS, Uskedalen. Båten har verftets byggenummer 57, og Skipsteknisk AS har stått for prosjektering av nybygget. Skroget er bygget ved S. C. Santierul Naval S.A. i Romania for NorYard AS.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «Havskjer» har følgende

Hoveddata:
Lengde o.a.......................67,40 m
Lengde p.p.......................60,60 m
Bredde på spant..............12,60 m
Dybde i riss til 1. dekk .....8,30 m
BT.........................................1988
NT...........................................596

Fartøyet er klasset i DNV ✠1A1 Fishing Vessel Ice C.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en Wärtsilä NSD 12V32 dieselmotor med ytelse 5520 kW som via et Wärtsilä NSD reduksjonsgear type SCV 85-P56 er tilkoblet et propellanlegg av samme merke, type CP 100 med propellvingediameter på 3800 mm. Styremaskineriet er av merke Ulstein Tenfjord og betjener et Becker ror med Wichmatic-2 fjernstyringssystem. Fartøyet er også utrustet med to Brunvoll sidepropellere, hver på 700 kW.

For elektrisk kraft ombord er det installert tre Caterpillar hjelpemotorer av type 3412 TA hver på 536 BkW ved 1800 o/min., som driver hver sin Caterpillar generator på 625 kVA. I tillegg kommer et nødaggregat med en Caterpillar 3412 TA motor og en A. van Kaick akselgenerator på 2875 kVA.

Varmevekslere, av fabrikat APV Heat Exchangers, er levert av AS Norco Oslo. Allweiler har levert pumper, kompressorer er fra Sperre og separatorer fra Alfa Laval og Heli-Sep. RSW maskineriet er fra Teknotherm med en kapasitet på 81.200 kcal/t. Keafer Isoleringsteknikk har utført isolasjonsarbeider til RSW rørsystemet.

Fryse- og kjølemaskineriet er levert av Skogland AS, ventilasjonsanlegget kommer fra Miljø- Teknikk og tankpeileanlegget fra Ulstein Automation. Sanitærutstyr er levert av Johansen Rør. Alf Lea & Co Brannvern har utstyrt fartøyet med et CO2 brannslukkingsanlegg.

Dekk/innredning
Det hydrauliske dekksmaskineriet er levert av Karmøy Winch AS, som også har hatt leveranse av kraner og blokker. Vacuumpumpeanlegget kommer fra Tendos AS. Anker og kjetting er en Fossen Shipping leveranse. Vinduer er fra Marine Aluminium, og vindusviskere er fra Decca Trading. Koppernæs har levert MOBbåt av type Wedo og Acta kran samt DSB redningsflåter.

Jotun er malingsleverandør, mens malingsarbeidene er utført av HS Korrosjon. Maritime Montering har stått for innredning, bysseutstyr er fra Beha, og elektrisk installatør har vært Aker Elektro.

Elektronikk
Vico & Co. AS har hatt de elektoniske installasjonene ombord. Av navigasjonsutstyr kan nevnes Furuno FAR-2835S og FR-2115 radarer, Furuno GP-80 GPS, Simrad Robertson RGC 11 gyrokompass og Simrad Robertson AP9 Mk III autopilot, Furuno NX-500 navtex og Furuno Telchart T-2023V kartsystem.

For fiskeleting er båten utstyrt med Furuno FCB-1500 og Simrad ES60 ekkolodd, Furuno CSH-84 og Furuno CSH-24X sonar samt Simrad FS 900 trålsonar og Furuno CI-60G logg.

Blant kommunikasjonsutstyret finner vi Furuno FS-1562 SSB og Sailor Compact 2000 SSB RE 2100 radiostasjon, Furuno Inmarsat C Felcom 12, Worldphone Mini M fra Nera, to stk. Furuno FM-8500 VHF, Furuno FM-2520 VHF og tre stk. Tron VHF. Mobiltelefon er av merke Benefon Forte og nødutstyret består blant annet av Tron 40S nødpeilesender og tre stk. Sart radartranspondere. Antenneutrustning er fra Comrod.