Planlegger produksjon av grønt hydrogen i Sandessjøen
Helgeland Havn og hydrogenprodusenten GreenH planlegger et storskalaanlegg for produksjon og bunkring av grønt hydrogen på Horvnes ved Sandessjøen. Om få år vil de fleste skip kunne bunkre direkte fra anlegget eller få lastet om bord containere med hydrogen.
På Horvnes industriområde i Alstahaug kommune skal GreenH tilby grønt hydrogen produsert fra strøm og vann.
Selskapet har nylig inngått en opsjonsavtale med Helgeland Havn på et areal på 25 mål nord for dagens utfylte område. Norconsult har gjort innledende geotekniske vurderinger og arbeidet med regulering og opparbeidelse av tomten kan starte allerede i første kvartal neste år.
Målsettingen er å være i kommersiell drift i løpet av 2027.
Essensielt for å sikre lokale ringvirkninger og sirkulærøkonomi
– Vi opplever betydelig interesse fra mulige kunder, særlig innen maritim sektor som har stort fokus på å redusere utslipp. Siden oppstarten av prosjektet har vi samarbeidet tett med flere mulige avtagere på hydrogen, oksygen og varme, sier Axel Klafstad, leder for forretningsutvikling i GreenH.
I umiddelbar nærhet til området planlegger Nordland Settefisk et settefiskanlegg.
Anlegget kan benytte oksygenet direkte fra hydrogenfabrikken. I tillegg har selskapet dialog med Helgelandsbase om utnyttelse av overskuddsvarmen til oppvarming av basen.
– Utnyttelse av restproduktene oksygen og varme er essensielt for oss for å sikre lokale ringvirkninger og sirkulærøkonomi i prosjektene. Det er flott å se at aktører som Nordland Settefisk og Helgelandsbase er fremoverlente og ønsker det samme, sier Klafstad.
Fremtidsrettet havn
Helgeland Havn og GreenH har vært i tett dialog i lengre tid om utviklingen av prosjektet.
GreenH er tydelige på at havnens engasjement har vært helt nødvendig for at hydrogenprosjektet nå legges til Sandnessjøen.
Også havnedirektøren er fornøyd med samarbeidet:
– Skipsfarten skal inn i en nødvendig, grønn omstilling. Da må Helgeland Havn også tenke fremover for å fortsette å være et attraktivt anløp, og vi er derfor svært fornøyde med å endelig kunne dele nyheten om at det kommer et storskalaanlegg for grønt hydrogen her i Sandnessjøen. Nå skal vi fortsette det gode samarbeidet for å realisere planene, sier Laila Brunvold, havnedirektør i Helgeland Havn.
Maritimt knutepunkt
Sandnessjøen har mer enn 60,000 årlige havneanløp fra 1,100 skip, og egner seg derfor meget godt som et fremtidig knutepunkt for grønt hydrogen.
Nylig annonserte Enova et kommende program for produksjon og bunkringsanlegg for hydrogen til maritim sektor, og selskapet vurderer nå om de skal delta i utlysningen med prosjektet.
– Industriområdet på Horvnes ligger midt i skipsleden og er meget godt plassert til å bli et maritimt knutepunkt. Det betyr at fremtidens fartøy som går i jevnlig trafikk rundt Helgeland vil kunne bunkre grønt hydrogen i Sandnessjøen. Vi har jobbet godt med GreenH rundt dette prosjektet, som vi opplever som en seriøs aktør i en fremtidsrettet næring. Det er veldig positivt for kommunen at prosjektet går mot realisering, sier ordfører Peter Talseth (Senterpartiet).
I likhet med GreenH sine anlegg som planlegges i Bodø, Kristiansund, Rogaland og på Slagentangen, vil også et storskalaanlegg i Sandnessjøen ha positive, lokale ringvirkninger.
– Basert på våre erfaringer, antar vi at anlegget kan skape 10 – 20 årsverk som er direkte eller indirekte tilknyttet produksjon og bunkring. I tillegg til arbeidsplasser og verdiskapning, kan det også bety fremtidig produksjon av konkurransedyktig priset hydrogen til kjøretøy og industrianlegg, eller andre piloteringer, sier Klafstad.
Nettselskapet er positiv
Nettselskapet Linea planlegger en betydelig forsterkning av nettet inn til Sandnessjøen med nye linjer fra Alsta til en ny trafostasjon på Strendene.
– Vi har hatt god dialog med GreenH siden oppstarten av prosjektet. GreenH sin etablering er med å understøtte viktigheten av å øke kapasiteten. Så vi er positive til planene, sier Steinar Benum, daglig Leder i Linea.
GreenH jobber for å utvikle flere knutepunkter for hydrogenproduksjon som ligger nærmest mulig sluttbrukerne. I august annonserte selskapet at de har signert en kontrakt med Torghatten Nord som omfatter 15 års leveranseavtale på hydrogen til Lofoten-ferjene.
En av de første som kommer i gang
Anlegget i Bodø vil ha en kapasitet på 6 - 10 tonn hydrogen per dag, og omfatte anlegg for salg og distribusjon av oksygen samt utveksling av varme til fjernvarmenettet.
Per i dag er det ingen som driver storskalaproduksjon av grønt hydrogen i Norge, men med prosjektet i Bodø ligger GreenH an til å bli en av de første produsentene som kommer i gang.
Det er få etablerte løsninger for bunkring av hydrogen. GreenH har utviklet en løsning for direktebunkring fra anlegget til fartøy. Denne løsningen skal i første omgang realiseres i Bodø.
I Sandnessjøen vil selskapet etablere den samme løsningen for direktebunkring samt muligheten for å løfte containere med hydrogen om bord i fartøyet.
Les også:
-
Mange norske bedrifter involvert i nytt hydrogenfartøy i Paris
Norsk maritim næring var sterkt representert da Frankrikes første hydrogenfartøy ble døpt i Paris tirsdag.
-
Vann prestisjefylt EU-pris i Brussel
Maritime CleanTech med mange norske partnarar, stakk av med «Best Outreach Award» under EUs hydrogenveke i Brussel onsdag.
-
Over 777 millioner til grønt hydrogen
Fem prosjekter for hydrogenproduksjon får støtte fra Enova. Satsingen skal være et springbrett for bruk av hydrogen i norsk skipsfart.
-
Stoppe opp, eller snu oss rundt?
125 personer deltok under Den Maritime Hydrogenkonferansen i oktober.
-
– Enova har langt på vei en teknologinøytral tilnærming
– Enova har langt på vei teknologinøytral tilnærming i sine støtteprogrammer. Det skriver klima- og miljøminister Tore O. Sandvik i sitt svar til stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø som etterlyste dette i et spørsmål til Statsråden.