
Svanhild på labben fikk båt oppkalt etter seg
Den elektriske arbeidsbåten er klar til tjeneste – og hun er en smakebit på fremtidens havforskning. På sikt skal Havforskningsinstituttet (HI) halvere klimagassutslippene sine.
Det er tradisjon på Havforskningsinstituttet sin forskningsstasjon i Austevoll at stamkveitene på anlegget får navn etter ansatte som blir pensjonister.
Men Svanhild Gokstad har alltid jobbet på laboratoriene og ute langs kysten. Dermed var det naturlig at hun fikk en båt oppkalt etter seg, i stedet for en oppdrettskveite, skriver Havforskningsinstituttet i en pressemelding.
– Måtte hell og lykke følge deg på alle hav, og ved merdene på sjøanlegget, sier gudmor Svanhild i det hun dynket båten i sjampanje, i stedet for å knuse den og la glasset synke i sjøen.
«Svanhild» er helelektrisk, med et eget nødstrømsaggregat som kan etterfylle batteriene dersom det trengs.

Austevoll 2.0
HI-stasjonen i Austevoll har siden oppstarten i 1978 vært sentral i norsk og internasjonal havforskning. Stasjonen har gode fasiliteter både på land og i sjø, som gjør at forskerne kan følge fisk og skalldyr gjennom hele livssyklusen.
For noen uker siden åpnet også et oppgradert sjøanlegg, med egen flytekai og et elektrisk fôringsanlegg. Stasjonen har fått solcellepanel på alle tak, og el-biler i stedet for fossile kjøretøy.
Og nå altså en elektrisk arbeidsbåt.
– Vi er i gang med å gjøre driften vår så grønn som mulig, men vi er selvsagt ikke i mål ennå, sier stasjonssjef Kjetil Stensland.
Skal halvere klimautslippene
I pressemeldingen skriver de at som en del av Havforskningsinstituttet sin nye strategi, skal klimaavtrykket til instituttet reduseres i tråd med Parisavtalen.
Det vil si at HI skal halvere utslippene innen 2030.
– Dåpen av den nye arbeidsbåten markerer starten på vår grønne omstilling, sier Øystein Brun, direktør for teknisk infrastruktur.
I instituttets tildelingsbrev for 2023 er det gitt et klart oppdrag fra eier Nærings- og fiskeridepartementet om at HI skal få en mer miljøvennlig og bærekraftig drift.
– Vi skal redusere klimagassutslippene vi selv står for, men også gjennom vår forskning på bærekraftige løsninger i de blå næringene, sier Brun.
Les også:
-
Ny prosjektleder i Maritime CleanTech
Erlend Bertheussen er ansatt som prosjektleder i Maritime CleanTech og skal lede det EU-finansierte prosjektet STEESMAT, som utvikler neste generasjons likestrømsbaserte kraftsystemer for skip.
-
Leverte nummer to til BS Offshore
Ulstein har overlevert skip nummer to til BS Offshore, «WINDEA Clausius». Fartøyet er søsterskipet til «WINDEA Curie» som ble levert i juni.
-
Setter ny standard i skrogteknologi
Jotuns innovative løsninger reduserer drivstofforbruk og CO₂-utslipp betydelig.
-
Lanserer neste generasjon av bestselgeren
Etter nesten 20 år som en av Jotuns mest solgte produkter, får topcoaten Hardtop XP nå en arvtaker.
-
Fiskerne skal hjem igjen – trygt og i live
Norseye har tatt initiativ til å rigge et nytt, omfattende prosjekt som skal redusere risikoen for dødsulykker i fiskeflåten. Prosjektdeltakerne inkluderer Norges Fiskarlag og forsikringsbransjen med støtte fra Sjøfartsdirektoratet.