Støre og Kerry for raskere klimakutt i skipsfarten
Dette skjedde ved starten av de internasjonale klimaforhandlingene i Dubai.
Sammen med USAs klimautsending, John Kerry, leder statsminister Jonas Gahr Støre et internasjonalt initiativ for raskere utslippsreduksjoner fra skipsfarten, skriver Regjeringen i en pressemelding.
Gjennom initiativet «the Green Shipping Challenge» har land og shippingindustrien annonsert 61 tiltak, både nye og oppdaterte, for å kutte utslipp fra skipsfarten.
– Med The Green Shipping Challenge viser vi at mange land og shippingindustrien mener alvor med å kutte i klimagassutslippene fra skipsfarten. Vi legger fram en rekke tiltak som vil virke. Dette viser betydningen av et tett samarbeid mellom myndigheter og det private næringslivetfor å omstille skipsfarten, sier Støre.
Norge har innført klimakrav til innenriks skipsfart, og er i en prosess med maritim næring for å etablere et klimapartnerskap. Norge skal i perioden 2024 til 2030 bidra med 210 millioner kroner til grønn skipsfart i utviklingsland. Dette skjer gjennom bistandsprosjektet Green Voyage 2050.
USA og Norge har samarbeidet nært med Danmark og Frankrike om the Green Shipping Challenge, og den danske statsministeren var til stede. Også topplederne for de store internasjonale rederiene deltok, og varslet høye ambisjoner.
– Det er positivt at store norske aktører slik som Yara, Höegh Autoliners, Wallenius Wilhelmsen og ASKO er med på dette, og tar lederskap i klimaomstillingen av skipsfarten. De viser at de ambisjonene vi har satt i klimapolitikken gir muligheter for grønn maritim næringsutvikling, sier Støre
Norge har tatt et internasjonalt lederskap i klimaomstillingen av skipsfarten, både gjennom arbeidet i FNs sjøfartsorganisasjon, IMO og initiativer som the Green Shipping Challenge.
Les også:
-
Utlyser nasjonal konkurranse for bygging av standardiserte fartøy
Regjeringen har bestemt at norske bedrifter får konkurrere om å bygge Sjøforsvarets nye standardiserte fartøy. Skipene skal styrke forsvaret langs kysten og til havs.
-
– Vi har kompetansen, nå trenger vi rammevilkårene
Bransjesjef Stål Heggelund ser frem til årets Verftskonferanse, der samarbeid, kompetanse og rammevilkår står høyt på agendaen. – Den maritime industrien er klar for å levere, men nå trenger vi rammevilkår som matcher ambisjonene.
-
75 år med maritim utvikling: – Fra 5.000 til 800.000 meter kabel
Hareid Group markerer 75 år i maritim industri, og ser både bakover på eventyrlig teknologisk utvikling og fremover mot grønnere løsninger og nye markeder.
-
Kystens tillit til myndighetene er brutt
Statsminister Jonas Gahr Støre har rett i ett utsagn; mange er skuffet; – alle de som har sett frem til alt det positive som realiseringen av Stad skipstunnel ville føre med seg. Men for de fleste med tilknytning til Vestlandet og maritim virksomhet i sin videste forstand er ordet skuffet altfor svakt. Vantro og sinne er ord som passer bedre etter Statsministerens budsjettlekkasje.
-
Ny styreleder: – Håper å videreføre og forsterke det gode arbeidet
Kenneth Walland er ny styreleder i Eidesvik Offshore og ser frem til å bidra med lang bransjeerfaring i et selskap han lenge har hatt respekt for.