
"Grønne ferger" tvunget til landligge av Sjøfartsdirektoratet
De skulle være spydspisser for det grønne skiftet i Nordland. Nå har Sjøfartsdirektoratet tatt begge fergene ut av drift.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
– Det er alltid alvorlig når man avdekker feil som kan utgjøre en risiko for sikkerheten, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til NRK.
- Boreal har orientert oss om at de jobber med feilsøking. Vi har gitt rederiet et pålegg om å ligge til kai inntil problemet er løst, sier Aarhus. De to nye hurtigbåtene «Regine Normann» og «Elsa Laula Renberg» ble levert i mars i år, og trafikkerer i stamrutene langs Nordlandskysten. Nå ligger begge til kai i Bodø havn etter en teknisk svikt. Før helga ble begge båtene tatt ut av drift etter at alle fire vannjetene på «Regine Normann» plutselig koblet seg ut. Det er selskapet Boreal Sjø AS som drifter de to nye hurtigbåtene på oppdrag for Nordland fylkeskommune. De 44 meter lange båtene har vannjet som framdriftssystem og styringssystem, og ble satt inn i drift i mars i år. Prislappen endte på 20 millioner kroner. Daglig leder Steinar Mathisen i Boreal sier til NRK at Sjøfartsdirektoratet er varslet og at servicepersonell fra leverandøren Rolls-Royce og klasseselskapet DNV GL er kommet til Bodø for å finne feilen.
- Burde vært satt på land for lenge siden
Ragnar Pedersen i Steigen har kjørt hurtigbåt, samt vært sjømann siden 1984 og overstyrmann på flere andre fartøy. Nå tar han bladet fra munnen og kommer med sterk kritikk av de nye fergene.
– De burde vært satt på land for lenge siden, sier Pedersen til NRK. De har ikke tatt båtene ut av drift selv om de visste om problemene. De har ikke informert publikum om at en plutselig stans i 40 knop kan få alvorlige konsekvenser. På en fredag kan det være så mange som 200 passasjerer om bord, sier Pedersen. De to vannjetene som er montert på hver side av båten utgjør både framdrift og styring. Problemet er at hvis systemet stopper, så mister du farten over tid, mens du mister styringen umiddelbart. Hvis du da går med fem til ti meters klaring på hver side, ender du fort i fjæresteinene, sier Pedersen.
Daglig leder Steinar Mathisen i Boreal avviser at selskapet har gamblet med sikkerheten.
– Sikkerheten kommer først. Alle våre kapteiner er godt trent på rutene de går i, og slakker farten i god tid. Han avviser også at de tidligere hendelsene med vannjetene har utgjort en sikkerhetsrisiko.
Når feilen er funnet må Boreal sende en rapport til Sjøfartsdirektoratet hvor de skisserer hvilke tiltak som må iverksettes for å utbedre feilen, ifølge Aarhus.
Det satt inn reservefartøy for å betjene båtruta Nordlandseksrepressen mellom Sandnessjøen og Svolvær. Hurtigbåten «Jernøy» går i ruta fra Bodø og sørover til Helgeland. I nordruta er det hurtuigbåten «Nordic Lady» som trafikkerer Bodø-Svolvær.