En slik type fabrikk er tenkt til Øyer i Gudbrandsdalen.
En slik type fabrikk er tenkt til Øyer i Gudbrandsdalen.

Glocal Green ser for seg fullskala metanolproduksjon ved første anlegg i 2029

- Vi håper på å ha de første leveransene fra kommersielle drift i 2025, forteller CEO i Glocal Green, Dag Nikolai Ryste.

Publisert Sist oppdatert

Det grønne drivstoffet metanol er i vinden som aldri før - man trenger ikke se lengre enn til Danmark for å bevitne iveren etter det miljøbesparende drivstoffet, som både plassmessig og kostnadsmessig kan konkurrere med diesel.

- Noe av det som gjør metanol til et så aktuelt drivstoff for fremtiden, er at det kan inngå i en dual-fuel-løsning, der man kan kombinere metanol med diesel. Med relativ enkel ombygging av eksempelvis en Wärtsila-motor, kan man flekse mellom diesel og metanol. Dette er allerede eksisterende løsninger som kan implementeres i fartøy med gjenstående lang levetid, og på den måten komme i gang med mer miljøvennlig drift frem mot at større produksjon av grønn metanol kan dekke rederienes behov. Samtidig vil Glocal Green selvsagt jobber hardt for at dette behovet skal kunne dekkes så raskt som mulig, sier CEO i Glocal Green, Dag Nikolai Ryste, til Skipsrevyen.

100.000 tonn i 2029

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP