Debatt:
![Administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini.](https://image.skipsrevyen.no/877543.jpg?imageId=877543&width=960&height=644&format=jpg)
Det må stilles strengere miljøkrav i neste kystruteanbud
Ada Martine Jacobsen i Maritme CleanTech skriver i et leserinnlegg i Bergens Tidene 2. desember at "Verdens vakreste sjøreise må også bli den grønneste". Havila Kystrutens administrerende direktør Bent Martini følger opp med dette innlegget:
Skipsfarten står overfor en av de største utfordringene noensinne: Det grønne skiftet. Et skifte som ikke kommer av seg selv, eller ved at kun enkeltaktører gjør store investeringer for en mer bærekraftig fremtid.Kystruten Bergen – Kirkenes – Bergen, som driftes av 11 skip for å sikre transport av gods og passasjerer langs vårt langstrakte land, 365 dager i året, er en viktig del av norsk skipsfart og vår kysthistorie.
Denne ruten, som nå driftes av to rederier, er også en betydelig samfunnsaktør når det gjelder verdiskaping langs kysten, og en del av kritisk infrastruktur i de nordligste delene av landet vårt. Og har vært det i over 130 år.Med overbevisning mener vi at hele kystruten kan være en brekkstang for teknologiutvikling som trengs for å lykkes med en mer bærekraftig maritim sektor.
Men for å lykkes, trengs det støtte og klare ambisjoner fra norske myndigheter for å komme i mål.
Våre skip, og andre LNG-skip, kan gå klimanøytralt i dag, uten behov for tekniske endringer, ved å benytte biogass. Dessverre har norske myndigheter ikke vist tilstrekkelig vilje til å støtte satsingen på sirkulærøkonomien med en større produksjon av biogass i Norge, annet enn til tungtransporten på landeveien.
Dette er skuffende, gitt de miljøfordelene biogass har i forhold til tradisjonelt fossilt drivstoff, samtidig med alle nye arbeidsplasser en slik satsing kunne skapt langs kysten. Hos våre skandinaviske naboer har en slik satsing allerede vært en stor suksess.
En av de mest alarmerende signalene vi har sett er diskusjonene rundt nullutslippskrav i verdensarvfjordene. Dette er områder som trenger ekstra beskyttelse, hvor det er riktig å sette ekstra strenge miljøkrav. Men vi frykter at myndighetenes vilje til å innføre disse kravene vakler bare de møter litt motstand. Det er urovekkende, da det sender signaler om manglende norsk engasjement for å nå våre nasjonale og internasjonale klimamål.
I den kommende anbudsrunden for Kystruten Bergen – Kirkenes – Bergen må vi handle målrettet. Vi må inkludere mye strengere miljøkrav i anbudsdokumentene for å fremme et grønt skifte på denne historiske og viktige transportruten.
Dette vil tvinge aktørene i bransjen til å investere i ny teknologi og alternative drivstoff, og samtidig sette et viktig eksempel for andre deler av skipsfarten. Men kravene må komme raskt, slik at aktørene får nok tid på seg til å levere uten kompromisser!
I Havila Kystruten er vi fast bestemt på å ta ansvar for vår del i det grønne skiftet. Vi ser en fremtid der kystruten er en miljøvennlig og bærekraftig transportløsning, og vi håper at norske myndigheter vil gå sammen med oss for å realisere denne visjonen. Sammen kan vi vise verden at Norge tar ledelsen i kampen for en mer bærekraftig skipsfart og fremtid.
Mer debatt:
-
Ta vare på ungdommen - de skal ta vare på deg en dag
I disse dager får tusenvis av unge mennesker sin første smak på arbeidslivet gjennom en sommerjobb. De vil oppleve å bli stilt krav til, og få en lønn som for noen oppleves som at de er blitt rike.
-
«No easy day» – Kystverket i totalforsvaret
Frå vår fredelege plett i nord observerer vi på litt avstand eit auka press mot demokratiske verdiar, og at den alminnelege rettssikkerheita vert utfordra. Vi ser tendensar til at tradisjonelle grenser mellom fred, krise og krig er meir uklare, og at oppfatninga av kva som er legitime og illegitime mål er i spel. Likeins kan ein sjå døme på at skiljelinjene mellom sivil og militær aktivitet er mindre tydeleg.
-
- Norske myndigheter har hjemmel til å stanse praksisen
Kan Norge i en kritisk situasjon regne med å få kontroll over den norske flåten? Spør advokat i Norsk Sjømannsforbund, Terje Hernes Pettersen, i dette debattinnlegget.
-
Norsk skipsfart akterutseilt grunnet forsinkelser og manglende harmonisering av regelverket
EØS avtalen rundet nylig 30 år og man skulle anta at innkjøringsperioden var et tilbakelagt kapittel. For norsk sjøfart stemmer dessverre ikke kart og terreng overens, og intensjonen om sømløs integrasjon er langt fra hverdagen for norskeide rederier, skriver Henrik Dalelid Vedde i sin kronikk.
-
Historieløst fra regjeringen
Regjeringen har presentert et høringsnotat om endringer i sivilbeskyttelsesloven. Det kan høres kjedelig ut, men det er det dessverre ikke. Det handler blant annet om den norske handelsflåten i tilfelle av krig. Hvor i all verden er lærdommen fra den andre verdenskrig?