«REM Commander».

REM velger Vard Electro og deres SeaQ-løsninger

Vard Electro har sikret en avtale med REM for å levere en komplett SeaQ Energy Storage System-pakke til et ombyggingsprosjekt av et forsyningsskip. Dette er en del av rederiets bærekraftstrategi der de aktivt vil jobbe med å oppgradere flåten sin med ny teknologi for å sikre grønnere og sikrere operasjoner.

Publisert

Kontrakten innebærer en omfattende SeaQ-pakke som inkluderer batteri, frekvensomformer, energistyringssystem, og kraftstyringssystem, som vil bli installert om bord på forsyningsskipet «REM Commander» innen utgangen av året.

- Fleksibiliteten til SeaQ-teknologien som legger til rette for enkel integrasjon med eksisterende systemer om bord, samt dens avanserte funksjonalitet, var viktige nøkkelfaktorer for vårt valg av Vard Electro for dette ombyggingsprosjektet, sier Ronny Pål Kvalsvik, Chief Commercial Officer i REM, i en pressemelding.

- Med deres lange erfaring med å levere SeaQ Energy Storage System så er vi trygge på at vi har valgt riktig partner på reisen vår mot mer bærekraftige operasjoner, legger han til.

Redusere forbruket med 20 opptil prosent

Ved å oppgradere til hybridteknologi kan rederen oppnå flere fordeler som reduserte driftskostnader og muligheten for å redusere drivstofforbruket med opptil 20 prosent.

- Vard Electro er en etablert aktør i den maritime industrien med lang erfaring i å levere hybridteknologi til offshore-segmentet. Vi setter pris på tilliten som REM gir oss, da dette vil være det første skipet i deres flåte som oppgraderes med batteriteknologi, Sier Svein Arne Langva, Sales Manager i Vard Electro.

Med stadig strengere bærekrafts regler på plass, søker skipseiere stadig etter nye løsninger som kan bidra til en mer effektiv driftsprofil og reduserte utslipp. Batteriteknologi er ett middel som mange redere bruker i dag for å oppnå disse målene, da det tilbyr mange fordeler som mer bærekraftig operasjoner, reduserte utslipp, og langsiktige kostnadsbesparelser.

En betydelig fordel

SeaQ Energy Storage System vil bli brukt som spinning reserve i stedet for generatorsett, slik at fartøyet kan kjøre på færre motorer med en gunstigere belastning, samtidig som kravet til redundans opprettholdes.

En ytterligere fordel med batterier er peak shaving, som avlaster motorene under store belastningsvariasjoner ved å jevne ut kraften og reduserer behovet for at motorer må starte på nytt. Dette resulterer i betydelig lavere drivstofforbruk og reduserte vedlikeholdskostnader på grunn av mindre slitasje på motorer.

- En betydelig fordel med et energilagringssystem er at det forbedrer responsen til fremdriftssystemer og andre systemer på grunn av øyeblikkelig strømrespons i tråd med lastvariasjoner, og kompenserer for langsommere aksellerasjonstid med mindre responsiv motorer, sier Langva.

Dette er spesielt nyttig for offshore-støttefartøy som er sterkt avhengig av dynamisk posisjonerings systemer for rask manøvrering i sikkerhetskritiske situasjoner, forklarer han.

To fartøy leveres i år

I 2021 signerte REM en kontrakt med VARD Gruppen på levering av to nye CSOV fartøy, hvor det første fartøyet skal leveres i første halvdel av 2023.

Begge fartøyene vil være utrustet med en omfattende SeaQ-pakke som inkluderer toppmoderne løsninger for energi, bro, kommunikasjon, og automasjonssystemer.

Vard Electro vil også være ansvarlig for systemintegrasjonen av fartøyenes fremdriftssystemer.