”Exxon Valdez” på grunn. (Foto: darkwing.uoregon)

Oljeutslipp – positiv trend

The International Tanker Owners Pollution Federation (ITOPF) har helt siden 1974 ført statistikk over oljeutslipp/-søl fra tankskip, kombinasjonsskip (OBOs) og lektere. Slik statistikk brukes for å følge utviklingen både når det gjelder antall utslipp og for å finne årsaken til disse. Dette er et godt hjelpemiddel for beredskapsplanlegging og for å kartlegge om forandring av skipsdesign og -operasjon gir seg utslag i statistikken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De aller fleste utslippene er små, mindre enn syv tonn, og det er derfor de store hendelsene som får utslag på det årlige volumet. Det må dessuten presiseres at det er mange andre kilder til oljesøl som gjenfinnes i det marine miljøet, og utslipp fra tankskip utgjør faktisk bare en liten del av den totale oljeforurensingen på havet. Dette er dog ikke noen nyhet for de som driver med shipping, men kan være det for sensasjonsmedia.

ITOPF systematiserer utslippene etter størrelse og type olje, samt årsak og hvor utslippet fant sted, og naturligvis skipet som var involvert. Størrelsesmessig inndeles de i kategoriene (1) under 7 tonn, (2) 7-700 tonn og (3) over 700 tonn. Databasen består nå av nær 10.000 tilfeller, og 84% av disse er i kategorien under 7 tonn.

Antall og kvantum
I løpet av de siste 30 årene har antallet store oljesøl falt betydelig, og for eksempel var gjennomsnittet per år i 1990-årene mindre en en tredjedel av det tilfellet var i 1970-årene. Siden de fleste spillene er små, får de ikke særlig utslag på det totale årlige kvantumet. I 10-års perioden 1990-1999 var det 358 utslipp over 7 tonn på totalt 1.140.000 tonn, men 830.000 tonn (73%) var fordelt på kun 10 hendelser.

Det enkelte års kvantum kan derfor bli “forstyrret” av en enkelt ulykke. Ta for eksempel 1979 da «Atlantic Empress» alene stod for 287.000 tonn av totalt 640.000 tonn, eller i 1991 da «ABT Summer» påførte utslipp på 260.000 tonn av totalt 430.000 tonn. I disse to årene var antall utslipp over 700 tonn 34 henholdsvis syv.

I de 10 årene 1980 til 1989 var det totalt 93 utslipp over 700 tonn, mens det de siste 10 årene frem til og med 2005 bare var 46 utslipp. Det forteller en del om trenden. Det totale oljesølet for perioden 1980-89 var 1.176.000 og for de 10 årene frem t.o.m. 2005 359.000 tonn. Vi tar også med at i perioden 1970-79 var totalen 3.142.000 tonn.

De verste
ITOPF har også en liste over de 20 største oljeutslippene siden 1967. Det er verd å merke seg at flere av disse ikke påførte miljøet skade av betydning, mens andre som ikke var like store i kvantum, kom sterkt i fokus. «Exxon Valdez» befinner seg således bare på 35. plass, og Prestige som fikk EU til å gå i spinn, er på 20. plass.

På toppen av listen er «Atlantic Empress» som mistet 287.000 tonn utenfor Tobago i 1979. Deretter følger «ABT Summer» i 1991, 260.000 tonn utenfor Angola og «Castillo de Bellver» i 1983 utenfor Saldanah Bay i Sør-Afrika (252.000 tonn).

«Amoco Cadiz» skapte store overskrifter i 1978, men så fant da ulykken sted utenfor Bretagne, Frankrike (223.000 tonn). «Torrey Canyon» fra 1967 er på 7. plass, og «Braer» forliset som fant sted ved Shetland i 1993, er den 14. største i kvantum. Den gangen stod som kjent naive norske miljøvernere og speidet utover havet for å få øye på oljesølet som skulle nå norskekysten. Det kom aldri.

Årsak
Ofte finner man at et utslipp er et resultat av en kombinasjon av årsaker. ITOPF har delt antall uhell inn i tre grupperinger, Operasjoner, Ulykker og Andre/ukjent. Da finner man at de fleste utslippene skjer i forbindelse med Operasjoner. For perioden 1974 – 2005 var det 3.178 utslipp under lasting/lossing, 574 skjedde under bunkring og ytterligere 1.235 er i gruppen
“Andre operasjoner”.

Under Ulykker var det 562 oljesøl i forbindelse med kollisjoner og 570 etter grunnstøting. Bekymringsfullt må det være at 708 hendelser skyldes det som her kalles mangler ved skroget (Hull failures). I den siste kategorien Andre/ukjent plasseres 2.350 hendelser.

Det bør tilføyes at de fleste hendelsene i forbindelse med lasting/lossing og bunkring påfører små oljeustlipp, faktisk befinner 91% seg i kategorien “under 7 tonn”.

Kollisjoner og grunnstøtinger derimot gir som regel langt større utslipp, og her er 84% av disse i kategorien utslipp over 700 tonn.

Ansvaret bevisst
Konklusjonen er klar. Selv om en katastrofeulykke kan inntreffe, er det i dag en langt større bevissthet omkring alle skipets operasjoner. Det er heller ikke tvil om at innføring av Oil Pollution Act (1990) i USA med det enorme økonomiske ansvaret som ble påført rederiene ved et eventuelt uhell, gjorde sitt til sikrere transport og skipsoperasjoner. IMO skal naturligvis også ha sin del av æren.