Velger Wärtsilä på sin nye bulkserie

Wärtsilä skal levere et integrert komplett kraft- og fremdriftssystem til et bulkskip som bygges ved Royal Bodewes verft i Nederland for det norske rederiet Aasen Shipping.

Dette blir det siste av seks slike fartøy med tilsvarende Wärtsilä- løsning. Bestillingen ble bokført av Wärtsilä i tredje kvartal 2025, heter det i en pressemelding.

For å møte shippingbransjens stadig strengere krav til dekarbonisering, fokuserer Aasen Shipping på å ta i bruk den beste tilgjengelige teknologien for å kutte utslipp, redusere drivstoffkostnader og holde karbonkostnader på et minimum. 

I kombinasjon med den svært effektive og fleksible Wärtsilä 25-motoren vil Wärtsiläs hybride fremdriftssystem gjøre det mulig for Aasen Shipping å optimalisere driften, spare drivstoff og styrke miljømessig bærekraft.

– Støtten fra Wärtsilä og effektiviteten til utstyret installert i de tidligere skipene i denne serien har sterkt bidratt til vår dedikasjon til å drive effektiv og renere godstransport. I tillegg er den nye Wärtsilä 25 motoren designet for å være fremtidsrettet, noe som betyr at vi kan gå over til bærekraftige drivstoff når de blir tilgjengelige, og dermed ytterligere støtte våre ambisjoner om langsiktig miljømessig bærekraft, sier Torbjørn Torkelsen, CEO ved Aasen Shipping.

Leveres i 2027

Det 9500 DWT store bulkskipet vil operere med én sekssylindret Wärtsilä 25-hovedmotor utstyrt med Wärtsilä’s NOx katalysator, Wärtsilä girkasse med akselgenerator koblet til Wärtsilä’s batteri hybrid system, samt propellanlegg kontrollert av Wärtsilä ProTouch fremdriftskontrollsystem. Hybridsystemet benytter likestrøm med et 620 kWh batteri.

Wärtsilä 25 er en medium speed 4-takts marinemotor designet for å enkelt kunne oppgraderes til fremtidige lav- eller nullkarbon-drivstoff. Den er tilgjengelig i 6, 7, 8 eller 9 sylindret rekkemotor med en effekt på 1,7–3,4 MW.

– Behovet for å dekarbonisere shipping driver bransjen mot stadig mer fleksible, elektrifiserte og hybridiserte løsninger, klargjort for bærekraftige drivstoff – som bygges inn i nybygg allerede i dag, kommenterer Roger Holm, president Wärtsilä Marine & Executive Vice president i Wärtsilä Corporation. 

– Våre hybride fremdriftssystemer er designet for at fartøy skal kunne operere effektivt på tvers av ulike driftsmoduser, og tilpasse seg sømløst til skiftende forhold. Denne fleksibiliteten bidrar til forbedret drivstoffeffektivitet og styrker den samlede ytelsen.

Wärtsilä-utstyret er planlagt levert til verftet i løpet av første halvår 2027.