Daglig leder i Maritimt Forum, Fride Solbakken.

Håper på gjennomslag i budsjettforhandlingene

Maritimt Forum mener de alternative statsbudsjettene fra SV, SP, Rødt og MDG gir et tydelig signal før forhandlingene om statsbudsjettet for 2026: Det finnes reell vilje på Stortinget til å prioritere maritim kompetanse, rekruttering og grønn omstilling.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har lenge etterlyst et sterkere maritimt avtrykk i statsbudsjettet. De alternative budsjettene viser at flere partier nå trekker i samme retning – både når det gjelder tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk (nettolønn), kompetanse og grønn skipsfart. Det gir grunn til optimisme inn mot forhandlingene, sier Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum i en pressemelding mandag.

Tre områder peker seg ut som særlig lovende, og det ene er tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk (nettolønn) og rammevilkår for sjøfolk. Rødt og Senterpartiet foreslår begge å styrke nettolønnsordningen med over 100 millioner kroner, mens SP og SV begge foreslår å øke sjømannsfradraget.

– Stabile og forutsigbare rammevilkår for sjøfolk er helt avgjørende for å beholde norske arbeidsplasser og norsk kompetanse i en tøff internasjonal konkurranse. Når flere partier nå foreslår styrking av nettolønnsordningen, håper vi dette blir en del av det endelige forliket, sier Solbakken.

Det andre området er skoleskip og maritim utdanning

Rødt foreslår økt tilskudd til MS Gann og MS Lofoten, samtidig som de foreslår direkte tilskudd til å få et nytt skoleskip i Nord-Norge. I 2021 var det et flertall på Stortinget bestående av Ap, Frp, Sp og SV som ba regjeringen om å utrede mulighetene for et nytt skoleskip i Nord-Norge, mens Rødt nå går enda litt lenger og vil også bevilge penger for å få fortgang i arbeidet.

– Skoleskipene er selve hjertet i den maritime utdanningen. At Rødt nå foreslår økte tilskudd – og til og med bevilgninger til å få startet et arbeid med et nytt skoleskip i Nord-Norge – er svært gledelig. Vi håper dette blir et av områdene som faktisk får penger i forhandlingene. Skoleskipene er en viktig rekrutteringsarena for maritime næringer, sier Solbakken.

Det tredje området er grønn omstilling i skipsfarten.

Det er bred støtte i de alternative budsjettene fra SV, SP, Rødt og MDG til å bevilge mer penger til havneordningene, samtidig som det er forskjellige innganger på å få til lav- og nullutslippsløsninger for både ferger, hurtigbåter og offshore.

– Det er positivt at flere partier nå foreslår å styrke låneordninger, havnekapasitet og støtteordninger for null- og lavutslippsfartøy. Dette kan gi viktige gjennomslag i budsjettforliket, sier Solbakken.

– Skal Norge lykkes med grønn omstilling, beredskap og verdiskaping, må vi ha en politikk som sikre maritim kompetanse, norske sjøfolk og sterke maritime klynger. Nå ligger det på bordet flere forslag som peker i riktig retning – vi håper og tror at dette speiles i det endelige budsjettet, avslutter Fride Solbakken.