Hurtigbåtkonferansen 2010

Hurtigbåtenes Rederiforbund er en samlig aktive og samfunnsengasjerte tjenesteytere. Medlemsmassen holder gjennom sitt forbund en relativt høy profil, fra engasjementer i lokalmiljøet til skarpe debatter med f.eks. Sjøfartsdirektoratet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Noen av foredragsholderne og arrangører av Hurtigbåtkonferansen 2010: Fra v. konferanseleder Asle Strønen, Skipsrevyen, Sigmund Bleie, Maran Utvikling, Jan Kjetil Paulsen, Canima Services, Edmund Tolo, Fjellstrand, Jan Fredrik Paulsen, Fjellstrand, Rune Midtkandal, Kystverket, Sonja Hillersøy, Sjøfartsdir., Johannes Rask, Humphree, Rebecca Juricin, Høgskolen i Bergen, Jan Willy Folgerø-Holm, Hurtigbåtenes Rederiforbund, Kaja Tjoflot, Høgskolen i Bergen, Evald Bortne, Måløy Verft, siv.ing. Ola Lilloe-Olsen, Ottar J. Aare, Hurtigbåtenes Rederiforbund og Per Landgren, Humphree.
Alle fotos: Susanne Aare Dahl, SALT

Den nylig avholdte Hurtigbåtkonferansen i Bergen var igjen en manifestasjon av forbundets samfunnsengasjement. Nær et hundretalls delegater deltok på en faglig samling hvor Innovasjon var hovedtema. – Vi er verdensmestre i miljøforbedring, sa Ottar J. Aare, direktør i HRF, til en lydhør forsamling.
Det han hadde i tankene var det det stadig blir mindre forbruk av i HRF-flåten, nemlig drivstoff og derpå lavere utslipp av skadelige stoffer. Utslippsreduksjonen de siste årene er stipulert til 30-40 prosent, et ganske så formidabelt tall. – Og det er fortsatt mye å hente ved tekniske og operative tiltak, fastslo Aare.
Stadig utvikling
Det var altså en optimistisk forsamling som var samlet i Bergen i mars. Og for å illustrere næringens evne til innovasjon og nyskaping, ble delegatene presentert for en rekke nyvinninger. Særlig interessant var diskusjonen delegatene i mellom om evt. batteridrift i noen segmenter av vår hurtigbåtflåte.
Gründeren Sigmund Bleie offentliggjorde for første gang sin nye, patenterte skrogform, en form som bl.a. skal bidra til behov for lavere motorkraft. Med seg i presentasjonen hadde han avgangselever fra Høgskolen i Bergen som i en hovedoppgave har drevet praktiske tester i tank.
Det svenske selskapet Humphree AB gikk i detalj på fordelene ved sine interceptor-løsninger. Her var bedre driftsøkonomi, manøveregenskaper og komfort stikkordene. Systemet er blant annet montert på M/S “Fjordprins” som Brødrene Aa AS bygger for Fjord 1. I den anledning benyttet Tor Øyvin Aa konferansen til å vektlegge viktigheten av å benytte ny teknologi og moderne byggematerialer.
Siv.ing. Ola Lilloe-Olsen er, nær sagt som alltid, tett på utviklingstrekkene i næringen. Denne gang var han særlig opptatt av behovet for nye servicebåter til de offshore vindpark-anleggene som vil komme.
Vi har i våre spalter allerede presentert Ola Lilloe-Olsens banebrytende S-Cat design for bergensselskapet FOB Shipping. Og kjenner vi Ola rett, så har han nok flere “kort i ermet”.
Gustav Oma fra Oma Baatbyggeri AS hadde maks uttelling i forbindelse med årets Hurtigbåtkonferanse ettersom verftets bnr. 529, M/S “Tideadmiral” lå ved kai i Bergen for å gå inn i Flaggruten samme dag – se omtale. Dermed kunne Oma invitere konferansedelegatene ombord til en flott omvisning.
Også denne gang møttes hurtigbåtassessorene til sin årlige samling i forkant av selve konferansen. Konferanseleder var Skipsrevyens redaktør Asle B. Strønen og han konkluderte med at Hurtigbåtenes Rederiforbund igjen evnet å arrangere en faglig og aktuell konferanse for sine medlemmer.