Illustrasjon: Urban Water Shuttle

Urban Water Shuttle i ukjent farvann?

Prosjekt Urban Water Shuttle eller havets Tesla som fartøyet også er blitt kalt, kommer likevel ikke til å gå farleden  Askøy-Bergen som tidligere planlagt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NCE Maritime CleanTech sitt svar på et hurtiggående og grønt konsept for kollektivtransport på vannet, vil likevel ikke seile mellom Kleppestø og Bergen. Dette fordi Norled som har sambandet i dag, ikke har konsesjon lenger enn til 2021, og ikke ønsker å legge i byggekostnadene av fartøyet, med mindre de er sikret driften av sambandet.

Finansiering
Utviklingen av ny teknologi som med klyngeprosjektet Urban Water Shuttle, er finansiert gjennom Pilot E-programmet, et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova med mål å få gode løsninger raskere ut i markedet samtidig som nytt og eksisterende næringsliv blir utviklet.

- Vi får finansiering til å utvikle et nullutslipps energisystem, men den finansieringen dekker ikke bygging av hele fartøyet. Vi er altså avhengig av å ha et rederi med oss som kan kjøpe pilotfartøyet, forklarer Hege Økland, daglig leder i NCE Maritime CleanTech til skipsrevyen.no
Økland forklarer at Norled har vært diskusjonspartner hele veien, og at de sammen nå ser på andre aktuelle ruter som rederiet innehar. 

Ikke ideelt 
- Det viste seg tidlig at «Askøyværingen» ikke var ideell fordi Norled bare har to år igjen av konsesjonsperioden sin. Dermed ble det for risikabelt for rederiet å kjøpe den nye båten til dette sambandet. Norled har uttrykt at de vil sjekke om det er andre samband de kan sette den inn i der de har lengre tid igjen av konsesjonsperioden, sier Økland videre.

Dette må bli et samband der de kan få brukt båten noen år, og dermed kan forsvare kostnaden. Hun understreker at NCE Maritime CleanTech har vært i dialog med Hordaland Fylkeskommune og holdt dem løpende orientert om at dette har vært en utfordring.
- En måte en kunne gjort det på var jo at fylkeskommunen selv kjøpte båten og satte ut driften av pilotfartøyet. Det er den modellen vi skal vi gå for i Rogaland, med en litt annen innretning. Her kjøper Rogaland fylkeskommune pilotfartøyet. Da vet vi at vi kan bygge båten og bruke den som en pilot i en periode, sier hun.

Så lenge rederiene er avhengig av en konsesjon, er ikke Økland overrasket over utfallet av saken. Men hun er bombesikker på at Urban Water Shuttle vil bli en realitet, men det er ikke offisielt hvor den skal gå enda. Sammen med Norled ser NCE Maritime CleanTech nå på andre aktuelle samband.

Det var Bergens Tidende som først skrev om saken.