Slik er den nye hel-elektriske kombi-katamaranen som skal settes inn i sambandet Lauvik–Lysebotn fra 2026. Båten bygges ved Oma Baatbyggeri.

Oma skal bygge helelektrisk kombi-katamaran til Rødne

Rødne og Oma Baatbyggeri samarbeider om utslippsfri båtleveranse i 2026.

Publisert Sist oppdatert

Rødne har inngått kontrakt med Oma Baatbyggeri om levering av en ny, hel-elektrisk kombi-katamaran til Lysefjorden. Båten skal settes inn i sambandet mellom Lauvik og Lysebotn på en langsiktig kontrakt for Kolumbus. 

Det skriver de i en pressemelding.

Katamaranen skal etter planen leveres i juni 2026, og vil være utstyrt med elektrisk fremdriftssystem som gjør det mulig å operere utslippsfritt på hele strekningen.

Fartøyet skal bygges ved Oma Baatbyggeri på Stord. Verftet har siden 2001 utviklet et kombi-katamaran-konsept som det nye fartøyet skal bygges etter. Båten konstrueres i sjøvannsbestandig aluminium.

Helnorsk samarbeid

Oma Baatbyggeri ble etablert i 1909 og har bygget båter i aluminium i over 70 år. Dette blir det første nybygget verftet leverer til Rødne.

– Vi i Oma ser fram til å levere vårt første fartøy til Rødne, sier daglig leder Gunnar Jan Oma.

Rødne ble etablert i 1956 og driver i dag tre virksomhetsområder: Rødne Trafikk, Rødne Ambulanse og Rødne Fjord Cruise.

– Vi har valgt norske samarbeidspartnere når vi nå skal bygge ny båt. Vi kjenner Oma fra tidligere samarbeid, og ser fram til å få levert fartøyet til bruk i sambandet på Lysefjorden, sier Lars Rødne.

Bruksområder og kapasitet

Den nye båten skal kunne frakte vogntog, personbiler og opptil 97 passasjerer, i tillegg til last. Fartøyet tilrettelegges for både pendlertrafikk og turisttransport.

Rødne har operert i Lysefjorden i over 50 år. 

– Vi ser fram til å sette båten inn i trafikk på en av våre daglige avganger, sier Lars Rødne.