North Salmon Service valgte Hav Design

HAV Design har blitt valgt til å levere skipsdesign til en ny brønnbåt som North Salmon Service (NSS) skal bygge.

Publisert Sist oppdatert

Fartøyet, som har brønnkapasitet på 5,000 kubikkmeter, er basert på det nyutviklede HAV 595-designet, som er en allsidig plattform skreddersydd for å imøtekomme en rekke driftskrav. 

– NSS og våre kunder, Nova Sea og Salten Aqua, har hatt fokus på å kontrahere et fartøy som er fremtidsrettet og leverer på kundenes høye krav til biosikkerhet og fiskevelferd. Sammen med HAV Design har NSS fått et skipsdesign som er fleksibelt og tilpasningsdyktig til eventuelle alternative energikilder. Samtidig har det vært stort fokus på å redusere eksisterende drivstofforbruk, sier Arnt Erling Paulsen, daglig leder i North Salmon Service i en pressemelding.

HAV 595-designet støtter et bredt spekter av operasjoner knyttet til håndtering av levende fisk. Det tilbyr større driftskapasitet enn dagens bransjestandarder og legger listen enda høyere innen biosikkerhet, fiskevelferd, kostnadseffektivitet og miljøfotavtrykk. 

Jan Magne Goksøyr, salgssjef hos HAV Design.

Fartøyet skal bygges ved Fitjar Mekaniske Verksted, og skal etter planen leveres i 2027.

– Vårt HAV 595-design muliggjør mer skånsom og effektiv håndtering og transport av laks og sjøørret. Skroget er energieffektivt og systemene om bord i fartøyet er designet for å redusere totalt energiforbruk, sier Jan Magne Goksøyr, salgssjef hos HAV Design. 

Han forklarer at fartøyet er utstyrt med hybrid fremdriftssystem, inkludert generatorsett med variabel hastighet, likestrømfordeling og en stor batteripakke, som reduserer energiforbruk, gir mer fleksibel drift og baner vei for alternative energikilder. – Vi har samarbeidet tett med North Salmon Service på dette fremtidsrettede designet, som også kan tilpasses for andre eiere, legger Goksøyr til. 

– Dyptgående kunnskap om driftsmønstre er avgjørende for å designe fartøy som ikke bare oppfyller, men overgår kundenes forventninger samtidig som vi reduserer miljøpåvirkningen. Ved å kombinere operasjonell innsikt med digitale verktøy fra HAV Ocean Lab kan vi oppnå nettopp dette, sier Kjetil Myren, seniordesigner i HAV Design. 

– Vi ser frem til å samarbeide med Fitjar Mekaniske Verksted. Dette er vårt første prosjekt sammen, men de har gitt et godt førsteinntrykk og vi er sikre på at de vil levere et fartøy av høy kvalitet, konkluderer Jan Magne Goksøyr. 

Teamet fra HAV Design og NSS etter signering: Bak frå venstre: Ørjan Paulsen NSS, Hugo Strand Fitjar, Tom Erik Aasjord NSS, Bjørn Helge Hjartåker NSS, Bjørn Olvik NSS, Jan Magne Goksøyr HAV, Jarle Solemdal NSS, Gisle Vinjevoll Thrane HAV, Foran frå venstre Kjetil Myren HAV, Jonny Hansen NSS, Nils Andreas Brekk Fitjar, Arnt Erling Paulsen NSS, Jan Tore Theimann NSS.